SAN XOÁN DE SÁRRIA.- AS PAMPÓNIGAS
AS PAMPÓNIGAS NAS FESTAS DO SAN XOÁN DE SÁRRIA
Xaime Félix López Arias
Un dos elementos máis característicos das festas da Vila de Sárria son as PAMPÓNIGAS , que para ledicia de nenos e nenas, e lembranza dos maiores, percorren rúas e prazas ao son das gaitas .
XIGANTES E CABEZUDOS
Os xigantes e cabezudos fixeron pasarrúas dende os anos finais do século XIX e as primeiras figuras enteiramente sarriás foron propiciadas por membros da familia Díaz de Freixo ( Bienvenido e Román ), aos que se debe que as Festas do San Xoán, atá entón festas populares, fosen desprazando en importancia á Festa do Corpuis Christi, que era a oficial do Concello.
A presenza das Pampóigas está documentada no San Xoan sarriao conseguintes referenzas:
1902.- " Dúas parellas de cabezudos correron polas rúas.." 1905.- 1906.-1910.- "Desfile de Xigantes e Cabezudos" 1932. "Xigantes e Cabezudos".- 1953,. " Trouxeron os cabezudos de Lugo ie a Comisión pagou 30 pesetas polo trasporte".- 1961.- " 23 de xuño, Pasarrúas.- 1966.- 1968: Pasarrúas.- Saídas das Pampónigas : 1969, 1970, 1971, 1972,1973, 1975, 1976, 1977, 1978, 1980, 1981, 1983, 1985.... 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019,....2021
En 1932, 1953 e 1961 as Pampónigas viñeron a Sárria prestadas polo Concello de Lugo.
En 1966 a Comisión Oficial de Festas, sendo alcalde Xesús Vázquez Rivas e presidente Xermán Vázquez Losada, comprou dous xigantes e catro ananos a unha casa especializada de Zaragoza, e encargou que lles fixesen traxes axeitados.
Membros da Comisión que comprou as primeiras Pampónigas
Presidente de honra: Xesús Vázquez Rivas
Presidente executivo: Xermán Vázquez Losada. Ramistas : Pedro López Fernández ( "Pedro do Dios".- Xosé López Díaz.- Xesús González González e Xaime González López.
Os xigantes e cabezudos quedaron depositados na casa do xastre "Pedro do Dios", nos Esqueiredos, e este gardounos nunhas grandes caixas de madeira que preparou para ese fin e atendeunos e vestiunos ata que deixou de formar parte das comisións de festas no ano 1980..
Como no Concello non se preocupaban por eles a maior parte apodreceron no baixo da Casa da Cultura.
O lucense Ricardo Segundo López Méndz, profesor do Centro de Educación Permanente de Adultos de Sárria , arranxou a parella de xigantes e outra das figuras, únicas pezas recuperables d, quedano así reducido o desfile á mínima expresión.
A razón de que deixasen de sair as brincadeiras figuras foi que as sucesivas Comisións " para aforrar gastos " non as botaro á rúa e introduciron outras novidades para os pasarrúas, deixando aos nenos e nenas orfos da presenza dos agardados xigantes e cabezudoss, e ao mesmo tempo foron deixando fora da programación a presenza de grupos de gaiteiros, nunha actitude de esquecemento dos valores tradicionais e dos costumes de antigo consagrados. enteiramente reprobable.
Cos desfiles de "majorettes" , bndas de cornetas e tambores e outros números deixaron esmorecer a tradición e as Pampónigas ficaron abandoadas.
E chegou o seu rexurdimento cando no ano 2012 a Asociación Crearte, baixo da direción artística de Verónica Quintela, elaborou " O Xigantón" e "A Xigantona" para o que se reaproveitaron os vellos "Rei" e "Raíña" e naceron das súas mans "O Vello dos Contos", "Pispirela", "Iribio" e "O Trasno do Castro".
En 2013 : Tomando como base as creacións de Antonio Vázquez Rivas, "Avary" ( O Tamborileiro ) e de Rubén Santiago ( A Tamborileira ) `presentaron as figuras do "Tamborileiro Municipal " e da "Tamborileira Municipal" , bautizadas na Praza da Constitución o día 21 de xuño, e que constitúen as iconas que representan as Festas do San Xoán de Sárria, e cuxas imaxes están penduradas no balcón da Casa do Concello dende a apeura dos festexos coa lectura do Pregón e o disparo do foguetó atá o Día da Desfeita.
En 2014:, da mán de Verónica Quintela , sairon á rúa as figuras do mal fadado pelgrín "Gaucelm de Bezelac" e a "Meiga Xeitosa" en homenaxe ao escritor sarriao-dominicano Carlos Esteban Deive e a Carmela González Ruiz.
En 2015.- Sairon en pasarrúas, por vez primeira, ofrecidas tamén por Crearte e Verónica Quintela, as figuras do grumete "Pedro de Manán " e "O Aborixe Australaino , recordando aos mariñeiros da expedición da nao "San Lesme", saída do porto da Coruña, e dos que se cre fixeron a descoberta de Australia. no século XVI.
En 2016 : Crearte e Verónica recrearon "A Bicha", mitico maligno animal presente nunha lenda da vila de Sárria, referida á cóbrega voadora que moraba nos sotos da Fortaleza ,. de onde fuxiu ao berro de "para Babilonia eu vou"..
En 2017: En homenaxe ao industrial chocolateiro , politico e filántropo sarriao , don Matías López López, Verónica Quintela e Crearte, deron nacemento ás figuras de " Grosiña" e "Dona Fraca", tomadas dos modelos contidos na propaganda comercial como "dos gordos e dos fracos".
En 2018: Cearte e Verónica Quintela fixeron agasallo da figura do "Padre Leo", en homenaxe ao labor relixioso e cultural deste crego residente en Lier, desenvolvido nas parroquia do medio rural. e recoñecendo así a súa humanidade , desprendemento e xenerosidade.
AS PAMPÓNIGAS
Repeniques de tambor / e de gaitas o son ledo / pregoan de mañá cedo, / coa chegada da calor, / brincadeiro e corredor/ o desfile dunha tropa / que aos males lles dá estopa / e co seu paso lizgairo / malla ben no pito cairo / e ao mal fado derrota.
1.- "XIGANTÓN "
Velaí ven pola rúa / anovado con bigote / volto de vello en mozote / alto como a alta lúa / con un rapaz que ben súa / baixo da mole imponente.../ Asustando a moita xente é pacífico viandante , / afasta á tropa mangante, / i- évos da ledicia axente..
Representació do esforzo das sucesivas xerazóns de sarriaos que loitando contra todas as adversidades nos regalaron a comunidade viva da que formaTTmos parte.
2,.- " XIGANTONA "
Ten a face sorridente / de venerable matrona , / en toda Sárria ten sona / de moi xeitosa e prudente / e de darlle ben ao dente.... / Cos sorrisos dos meniños / fai vizosos aloumiños / e dos zapatos as solas, ./leda coma as castañolas. / estraga polos camiños.
Representación dos traballos constantes e calados das mulleres sarriás que en silenzo sofreron a iñoranza dos seus valores e os aferrollamentos opresivos por séculos recibidos, e aínda así sementaron en nós o amor pola vida.
3.- " O VELLO DOS CONTOS"
Gardador da tradición / aló ao pé da lareira, / de galeguidade bandeira / ergue este labrego bon./ E en calquera ocasión / tanto nos solta un refrán / como un conto de San Xoán./ Regala soños aos nenos ,/ chusca os ollos, fai acenos / e dá saúdos coa man.
Personificación do saber popular e da forza da palabra e a vitalidade da nosa lingua mantidas por cantos sofriron a agresión cotián e desprezo cara os seus máis puros e nobres valores.
4.- " O TRASNO DO CASTRO"
El no Castro das Paredes, / ten nun castiro a súa casa / e ao peregrino que pasa / facer trasnadas veredes / e boa sorte teredes / se non vos fai argalladas , / pois as vellas trapalladas / que el lle fai ao camiñante / e a moita xente moinante / resólveas con gargalladas.
Homenaxe á nosa literatura popular que nos deu mitos, lendas e saberes que foron forza vidal para resistirmos os desprezos froito da opresión e da iñoranza dos que se sinten poderosos sen selo.
5.- " IRIBIO "
Espiritu da montaña / silandeiro, rexo e forte / repartidor da boa sorte, / sempre ten a mellor maña./ El é o que mellor se apaña, / alto faro, grande fito, / na nosa tribo foi mito./ El é o pai do río Sárria / e nesta leda fanfarria / sempre dá o grande grito.
O Iribio, pai do nso río tribal, o Sárria, representa a firmeza dos nosos valores e a resistenza secular a cantos tencionaron negalos .
6.- " PISPIRELA
Regálanos boa adaxe, / bolboreta rebuldeira, / moi risenta e falangueira, / que trae por equipaxe / cen ferrados de carraxe / e leva verde basoira./ Na xente mal faladoira, / coa forza da mocidade / zorrega sen caridade / e un bon futuro agoira.
Símbolo da forza dos mellores valores da Mocidade: Ledicia e Xenerosidade
7.- "GAUCELM DE BEZELAC "
" Do bon Gaucelm o camiño, / malpocado pelengrín, / en Sárria tivo a súa fin , / atado polo cariño / a unha moza e mailo viño: / Queimou horas no mesón, / deixou a peregrinación / e ao quedar enmeigado, / está pagando o pecado / arrastrando a maldición
O Peregrino de Carlos Esteban Deive que esqueceu a pelerinaxe, vítima de mal de amores, sofre na súa foxa da Madalena a pena da que só pode ser redemido polos camiñantes que pidan o seu perdón a un Apóstolo misericordioso.
8.- "MEIGA XEITOSA "
" Contan que Sárria naceu / das bágoas dunha meiguiña / que no corazón aloumiña / malpesares que varreu / e dende entón protexeu / en todo tempo e idade / garimosa á mocidade./ Amores dá xenerosa / a boa Meiga Xeitosa / dicíndolle aos mozos : /¡¡¡ Amade !!! "
Homenaxe a Carmela González Ruiz, creadora do himno sarriao, e na memoria de todos os sarriaos e sarriás que en moitas noites meigas , ao longo dos séculos encheron de soños os corazóns da garulaxe e da xente miuda , como semente e promesa de futuro.
9.- " O TAMBORILEIRO MUNICIPAL"
" Co tamboril abre as festas / esconxurando a alegría / e do San Xoán o día / batendo nas duras testas, / racha nas sombras tan mestas / que adoito nos atafanan ./ E os pesares nos sanan / os seus ledos repeniques / e alonxa de nós os piques / de amoladores que danan,"
Persoaxe creado por Avelino Pousa Antelo ao que deu vida , e lle fixo o verdadeiro retrato, Antonio Vázquez Rivas ( Avari ).
10.- "A TAMBORILEIRA MUNICIPAL"
" Bate con forza no coiro / esta nova sanxoaneira / A nosa Tamborileira / rachando no mal agoiro/ co seu ledo varredoiro, / é muller cabal, enxebre, / quere curarnos a febre / na que nos andan metendo / feirantes do merco vendo / que nos dan gato por lebre."
Foi a súa "vera imaxe" creación do artista Rubén Santiago, cando as mulleres sarriás esixiron o recoñecemento activo da súa imprescindible presenza , dos seus esforzos e do seu pulo creativo á hora de movermos todos xuntos as agullas do reloxo común,
11.- " PEDRO DE MANÁN "
" Mozo orfo e bon grumete / foivos Pedro de Manán , / movido por louco afán , / que aventureiro , promete / cando ousado el se mete / a sete mares pasar, / sendo de considerar / a Australia eles chegasen , / e as areas bicasen, / onde foron tropezar".
Pedro de Manán. de San Salvador do Mato, embarcou na Coruña na descoberta de novas illas no Pacífico. e foi seguido, polos camiños, do mundo por milleiros de sarriaos e sarriás , . e na súa imaxe reflíctense as esperanzas, as ilusións e as angurias de aqueles que considerando que " o mundo é de todos" non quixeron que as súas vidas fosen couto chouso .
12.- " O ABORIXE AUSTRALIANO"
" A mimosa, o eucalito, / o coral e o bumerán / a lembranza aquí nos tran / da forza do vello mito. / E da Natureza o grito , / que todos nós afogamos, / xurdirá cando aprendamos / a leción dun aborixe / que nos ensina a orixe / dun mundo no que non hai amos"
Homenaxe aos pobos que en direito contacto coa Natureza loitan pola supervivenza das súas culturas.
13.- " A BICHA "
" Con maldade ela murchaba / aos meniños e ás facendas ; / cobrando así malas rendas ./ Todos os soños roubaba /mentres o medo medraba . / E temendo ao pobo irado, / con xustiza ben alzado , /para a terra babilónica / fuxiu coa súa retrónica / e co leite mal mamado.
Representación icónica de todos os creadores de maleficios e malos feitos que ao longo dos séculos trouxeron opresión e mala adaxe ás xentes da nosa terra.
14.- "GROSIÑA"
" Pola rúa, esplendorosa , / o seu corazón ben late ./ Con onzas de chiculate / vai locindo fachendosa / cariña de linda rosa, / seguindo de Don Matías / consello todos os días : / Xícaras, cuncas, pociños/ compaña de bombonciños / reforzan as enerxías..."
Na lembranza de don Matías López López que coas Escolas Públicas nos fixo agasallo do maior regalo posible: abrir as portas da Educación e a Cultura....
15.- " DONA FRACA "
" Fraca como un asubío, / e xa ninguén se asombra, / de ve-la pasar sen sombra, /pois o seu corpo é un fío, / teso, esmirrado e frío . / Ledo agarimo do cacau / non pasa pola súa mau, e xa é cousa sabida : Eterno inverno a súa vida, / nunca coñeceu o verau,
... E don Matías López abriu a súa man xenerosa dando axuda aos máis necesitados e seguindo o seu exemplo a súa viuva, dona Andrea Andrés Sánchez fixo doazón á vila de Sárria dun ben dotado Hospital.
16.- "PADRE LEO "
" Cando a aldea esmorece / pola xente abandoada / quedando muda, calada , / unha homenaxe merece / quen por ela viva e rece, / con remedios vivifique , / nas aldeas edifique /altares de amor, arreo, / como fai o Padre Leo / e viva e ben leda fique.,
Na honra e agradecemento ao Cura de Lier ( Leopoldo ) pola súa loita xenerosa e vivificadora no medio rural sarriao.
Salto por riba
do lume de San Xoán
para que non me traven
nin cobra nin can
Comentarios
Publicar un comentario