O MOSTEIRO DE SANTA MARÍA MADALENA DE SÁRRIA E A ORDE MERCEDARIA ( 1896 / 1932 ) ( 667 )
O MOSTEIRO DE SANTA MARÍA MADALENA DE SÁRRIA E A RESTAURACIÓN MERCEDARIA ( 1896 - 1932 ) ( 667 )
NOTAS DO PRIOIRO ( COMENDADOR ) FREI XOSE MARÍA VALLEJO
********************************
SEMINARIO DE ESTUDOS SARRIAOS " FRANCISCO VÁZQUEZ SACO" - III Curso de Historia Comarcal.- Centro de Educación Permanente de Adultos ( Abril de 1992 ).
ADRO
Presentamos as notas inéditas que, sobre o Mosteiro de Santa María Madalena de Sárra , e os 26 primeiros anos da Orde da Mercé en Sárria, compuxo o Prioiro ( Comendador Frei Xosé María Vallejo
Certamente non enaden , na súa primeira parte, nada novo e coñecemento actual do pasado do mosteiro, froito das publicacións do Seminario de Estudos Sarriaos, nos seus Boletíns.
Con todo, estas páxinas inéditas, merecen ver a luz, porque os documentos fanse para seren coñecidos, e en Vallejo temos que destacar a moi axeitada interpretación do pleito cos señores do Couto de San Sadurniño de Froián e a contínua referenza documental.
Cecáis hoxe, con relación á evolución da igrexa e do mosteiro teñamos unha visión moito máis clara, pero non podemos deixara de destacar a contribución de Vallejo ao coñecemento do noso pasado, pois, este traballo, aínda que inédito foi tido moi presente por Vázquez Saco ( en realidade procede dos seus fondos documentais , amablemente facilitados para o Arquivo Comarcal, polo Doutor Vázquez Vallejo ).
Por seguir a Diuego Pazos incorre no erro xeralizado de dicir que a redución dos agostiños sarriaos ( " Os Madalenos" ) foi de maneira pacífica , cando só despois de varios días o Prioiro Älvaro Pérez de Sárria, con reservas cede o mosteiro á Provincia de Castela da Orde da Regular Ouservanza de Santo Agostiño
A precipitada lectura de Diego Pazos , correxida agora polas publicacións do Seminario de Estudos Sarriaos, deu lugar a esa tacha.
Con relación á segunda parte das notas, referida á restauración da vida conventual, prima nela máis a visión personalista e relixiosa , de quen tivo vivencias dos primeiros anos e conviviu con rexedores da comunidade.
Coa publicación destas notas , que agardamos poder complementar con novas referenzas da Orde Mercedaria en Sárria, que axiña cumprirá os cen anos da súa presenza na vila, principiamos o estudoi dos últimos 100 anos do convento.
O Seminario de Estudos Sarriaos, e o complementario labor do Curso de Historia Comarcal que se segue no Centro de Educación Permanente de Adulos, fan posible con estas páxinas a recuperación da nosa memoria histórica.
Sárria, 1 de abril de 1992
Xaime Félix López Arias
************************************************************************************
NOTAS DO PRIOIRO FREI XOSÉ MARÍA VALLEJO
ANTECEDENTES HISTÓRICOS
Oscura é en verdade a priimitiva fundación deste convento da M adalena de Sárria para poder determinar con precisión e claridade as orixes e o primeiro desenvolvemento do mesmo.
Crese, dende logo, tivo a súa orixe nun albergue que xuntamente con outros dos arredores ( o antigo Barbadelius e o que parece ser existiu na parroquia de Goián ) era destinado para refuxio dos peregrinos que recorrenco o camiño francés se dirixían a honraren o sepulcro do Apóstolo Santiago en Compostela.
É moi verosímil o que dí Villa-Amil e Castro, fundado nun protocolo do Prioiro de Sárria Frei Marcos Quesada, escrito cara mediados so século XVII , que o citado albergue se coverteu moi axiña en magnífico hospital destinado ao mesmo obxecto de facilitarlles comodidades aos peregrinos cre que está fundado xa a primeiros do século XIII por dous relixiosos italianos que viñeron en peregrinación a Santiago e quedaron nesta vila co obxecto de construiren o benéfico establecemento.
Destes relixiosos que segundo o citado protocolo vestían hábito branco cunha cruz vermella como os Trinitarios non teño a menor dúbida que pertencían a unha das variadas e tan distintas comunidades de ermitaños de Santo Agostiño, os que constituían nos séculos X e XI , seguindo as regras do Santo Padre, o que hoxe chamamos a orde de agostiños tal e como hoxe é coñecida , debe a súa orixe á fusión que mandou facer das ditas comunidades e ermitaños Alexandre IV, movido, sen dúbida, polas diverxenzas que se orixinaban entre estas a causa de non teren unha determinada norma de vida común. Isto verificouse nunha asemblea xeral celebrada en Roma no ano 1256 na que non só se adoptou a regra chamada de Santo Agostiño e dotada por Inocencio IV en 1244 senón tamén e por imposición do citado Alexandre, o hábito único de cor negra con cinto e capucha.
Co dito veño a desbotar o que sostén o Sr. Amor Meilán na obra " Geografía del Reino de Galicia, Provincia de Lugo ", ao admitir que este convento pertenceu aos Cabadeliros de Rodas ( dende o século XVIII de Malta ), habitándoo até os anos de 1550, data na que segundo el , o cederon aos ermitaños de Santo Agostiño; o que aconteceu neses días explicamolo logo.
Vexamos como se desenvolveu o hospital-mosteiro fundado polos dous relixiosos dos que fixemos mención. Sábese que no comezo do século XIII estaba fundado e se se quere gozaba de certa importancia , como o proba unha escritura de empréstito feita polo bispo don" Ordoño a favor de Vidal Pérez, veciño da Vilanova de Sárria, no ano 1219 , que aparece asinada polo Comendator Fernandus Petri, Petrus Michael, hospitalarius, et Fernandus Petri , frater hospitalis" relixiosos que peetencen ao convento desta vila como xulga o P. Risco. ( O que apareza nesta escritura o nome de "Comendator" é unha obxeción a que estes relixiosos non fosen dos Cabaleiros de Rodas , máis é claro que aparecen os agostiños posuíndoo xa noi século XIV e XV, o que non me fai dubidar da tese ou opinión que sosteño ).
O Sr. Diego Pazos refire na súa " Historia de Sárria" que nas memorias do bispo de Lugo D. Miguel, hai unha escritura do ano 1250 da que consta que neste pobo había un convento de relixiosos distinguido co nome de "Laudantes Deum" , cuxo perlado dicían Comendador e chamábase Frei Abril.
Tamén achamos mención deste convento a primeiros do século XIV , na sinatura de Frei Xoán , Prioiro de Santa María Madelena de Sárria que aparece asinando un aprazamento que o bispo de Lugo D. Frei Xoán fixo a un Don Alonso Pérez e á súa muller Dona María , Se ao dito se endade a morte do Padre Mestre de Novicios xubilado Frei Agostiño García , acontencida neste convento o ano de 1489 , creo poder concluir que este relixioso agostiño non era de diferente orde ca os citados anteriormente : aqueles como estes pertencen pois á orde de relixiosos agostiños coa particularidade notable que os deste Convento de Sárris , como tamén entgre outros , o de Santa María Madalena da Arzúa ( máis tarde trasladado a Santiago ) eran dos chamados Convebntuais ou claustrais , conservándose independnetes até que D. Fernando Velosillo , Bispo de Lugo, uniuno coa provincia de Castela en xaneiro de 1568 ( Malñia aos sucesivos breves pontificios deran a instancias dos nosos Reis para desterrar a vida claustrral, conserváronse restos dabondo , sobre todo en Galicia , até finais do século XVI.
Esta unión ou redución dos agostiños claustrais , á regular ouservancia dos ermitaños de Santo Agostiño levouse adiante cun ambiente de harmonía e tranquilidade grandes, segundo consta dunha acta importantísima que tomo do Sr. Diego Pazos e que a continuaciòn trascribo :
" Sábado, tres días do mes de xaneiro ; ano do Señor 1568 anos, que foi día da Oitava de San Xoán Evanxellista ; presidiendo na Sela Apostólcois no noso moi santo padre Pío papa V ; e reinando nas Españas o Rei Don Filipe ,noso Señor, segundo desde nome , reformouse e reduciu á regular ouservanza da Orde dos ermitaño d N.P.S, Agostiño, este Mosteiro de Santa María Madalena da Vila de Sárria por mandato da Súa Santidade e a Maxestade Real. Tomóu posesión do dito Mosteiro , e o relativo á regular ouservanza o M.R.P. Frei Diego López, Prioiro de Santo Agostiño de Salamanca no nome do N.M.R.P. Francisco Serrano, Provincial da Provincia de España da ouservabza da dita Orde. Viñeron xuntamente con el á redución deste dito Mosteiro os reverendos Padres ., Frei Rosendo de Chaves , que foi o primeiro Prioiro de Observantes que houbo neste dito Mosteiro, e Frei Xoán Gutiérrez , Procurador xeral da Provincis e Frei Pedro García, Frei Atanasio Rodríguez , Frei Antonio de Valderrama , Frei Martiño de Velasco , frei García Hernández , Frei Francisco García ,freires profesos da dita orde e ouservanza ".
" Foi Deus servido que a redución deste Mosteiro fíxose con tanta paz e tranquilidade , que o mesmo día que se tomóu posesión del díxose o Oficio Divino no coro e cantouse a misa polos relixiosos que nel había e polos que viñeron á reformación con toda conformidade ; e aquel mesmo día e dende en adiante seguiron todos a Comunidade , así no coro como no refectorio e as demáis cousas da relixión".
" Asistiron a entregar este Mosteiro , e a dar posesión ao dito Visitador, o moi magnífico e moi Reverendo señor o Doutor Antonio López Corujo, coengo de Ourense e Provisor de Lugo , que veu como Xuiz Apostólico, en nome do Ilmo. e Reverendísimo señor D. Fernando de Velosillo, Bispo de Lugo, e o moi magnífico Sr. Rodrigo de Yebra, Alcalde da Fortaleza de Sárria, e Meiriño, e Xustiza maior deste Marquesado , por D., Fernando de Castro, Marqués de Sárria,, que asistiu ao de susodito , por mandamento da Súa Maxestade".
" E despois do de susodito, en 6 días do mes de Xaneiro do dito ano, que foi día dos Reis, estando xuntado o convento do dito Mosteiro no coro a campá tanguids , como se acostuma axuntar os Relixiosos capitularmente , e estando alí presente o dito Sr. Xuiz apostólico , e Escribán da causa ,e moitas persoas seglares reducíronse da súa propia vontade á regular ouservanza da nosa Orde , e déronlle a obediencia ao dito P. Visitador , todos os relixiosos que estaban , e residían neste dito Mosteiro, convén a saber, o P. Frei Álvaro Pérez de Sárria, que fora Prioiro , e o P. Frei Sebastián da Cerbela, que fora Vigairo, e Frei Xoán de Rosende, Frei Alonso de Padriñán, Frei André de Aián, Frei Alonso de San Xulián , e Frei Xoán Sánchez de Alahejos, Pregador, Frei Miguel de Quiroga , Frei Xoán Díaz de Guitián , Frei Pedro Sánchez de Orozco , Frei Pedro de Vilarrairo , Frei Xoán de Abuin, todos sacerdotes e Frei Xoán de Mera, corista, e Frei Enriquez, freire leigo" ( 1 ),
" A partir deste suceso temos aos agostiños de Sárria formando parte da provincia de Castela e así permneceron habitando o mosteiro até a exclaustración do ano 1836"
.....................
( 1 ).- Nota : Aínda que Vallejo recolla esta apreciación de Diego Pazos , o certo é que a redución fíxose con moitas dificuktades e con fortes presións , segundo figura na trascrición feita por Xaime Félix López Arias , e publicada no Boletín do Seminario de Estudos Sarriaos ( Nº 8 )
......................
DOAZÓNS AO MOSTEIRO
Varias foron as doazóns que obtiveron os relixiosos deste convento , en especial dos Condes de Lemos .
Poderéi citar a concedida no ano 1502 polos citados condes cuxo tíduo levaba neste tempo D, Rodrigo Enríquez Osorio , en cuxa carta de doazón feita perante o notario de Lugo Alvar Pérez comprométese a pagar en cada un ano 2.000 maravedís na portaxe de Triacastela " con tal condición que el ( o prioiro ) e os freires do dito Mosteiro que agora son e serán de aquí en diante para sempre xamáis sexan obrigados de deciren unha misa de requiem rezada cada semana en día luns e o primeiro sábado de cada mes unha misa da nosa Señora cantada co seu responso riba da sepultura de don Alonso de Castro, o meu tío, fillo do Duque de Arjona Don Fadrique, meu señor, que santa gloria haxa , o cal dito don Alonso está enterrado na Capela Maior do dito Mosteiro".
Aos poucos anos ( 1527 ) outra carta de doazón outorgada pola Condesa de Lemos Dª Beatriz de Castro , filla de D. Rodrigo confirma algunhas doazóns feitas polos seus antecesores , como son o casar da Veiga de Arriba por D, Pedro, pai do Duque de Arjona e o beneficio de Céltigos por D, Rodrigo, e ela á súa vez cede as fincas de San Pedro de Froián, baixo determinadas condicións por parte dos freires.
É de supoñer que existiran outras doazóns, ademáis das ditas, aínda que eu só coñezp outra do ano 1643, pola que o Sr. Conde de Lemos, Francisco Fernández de Castrolignan outorga os beneficios de San Pedro, Santalla e San Vicenzo de Maside ao prioiro da Madalena de Sárria Frei Diego de Deza e aos demáis freires da comunidade para que teñan con que mellor se sustentaren e " eles ( os fteires ) recíbeno por padrón e protector en condicións como se o dito Sr. Conde tivera fundado, edificado e dotado ao dito mosteiro, casa, capela maior, igrexa e convento, sen que agora nin en tempo algún, nin por causa, nin por consideración doutra doazón opulenta e magnífica, e de maior beneficiencia por grande e incomparable que sexa , poidan recibiren nin admitiren nin recoñeceren por señor da dita capela maior e padrón da dita igrexa, casa , mosteiro e convento a outra persoa de calquera calidade que sexa , senón que aínda e en todo tempo , para sempre xamías como dito é , terán e recoñecerán como dende logo recoñecen debaixo do dito beneplácito ao dito Sr. Conde de Lemos e os seus sucesores e a cada un na súa vida por únicos propietarios e verdadeiros padróns "pribatibe" sós e "insolidum" que na dita capela Maior os ditos Señores Condes poidan poñer estrado e dosel ao seu gusto e vontade, ter cadeiras e asentos para as súas excelencias sen que por ningún caso , aínda que sexa por só unha hora sen licenza e vontade da súa excelencia e os seus sucesores se poida quitar nin mudar aínda que sexa para facer comodidade ou festas das que na dita capela maior se fixesen , "Item , que na capela maior como dito é e vai referido na terceira condición e capitulación se poidan sepultar e enterrar as súas excelencias e os seus sucespores, fillos e depositarios na forma que lles pareza sen que dentro dela se poida entrerrar outra persoa algunha de calquera calidade e condición, agás as que dea licenza a súa excelencia e os sucesores na súa casa e maorazgo".
( Nesta carta-doazón que teño á vista dase conta do dereito que D. Nuno Álvarez de Guitián ten sobre a súa sepultura o nicho que fixo ao lado da Epístola cadno ás súas expensas levantóu a capela maior como máis adiante diremos e recoñécese como dono "por canto na capela da dita igrexa ( palabras do documento ) queda coa súa excelenza na forma que vai referida e nela hai un nicho e sepultura na que está enterrado Nuno Álvarez de Guitián, mestrescola que foi da Santa Igrexa de Ourense por ter sido benfeitor do dito Mosteiro e terlle dado hortos, etc. etc, porque o deixasen enterrar no nicho de suso referido declárase que haxa de estar como está ao presente ao lado da Epìstola" ).
************************************************************************************
O MOSTEIRO E O SEU HOSPITAL VISTO ARQUEOLÓXICAMENTE
A fábrica do mosteiro é obra realizada a traveso de diversas épocas. O claustro baixo lévanos a mediados do século XIII polos seus arcos apuntadose sostidos por pastras e pequena elevación e de forma cadrada , facendo oficio de capiteis unhas molduras entre as que hai unha coroa o colar de pérolas cuxa grande magnitude fixo afirmar ao Sr. Giner Pantoja nunha entrevista con el neste mosteiro , que probablemente era obra do século XV, Esta interesante e atenta observación é moi digna de ter en conta para fixar con certeza a época á que pertence o claustro. O superior ou claustro alto é obra de máis elegancia e esbelteza non se alonxando máis aló do século XVI. A principios di pasado século ( 1806 ) tapiouse por non poder soster o empuxe do teitto que facían moi pesado as lousas do tellado tan comúns nos destas terras.
Os canteiros, os albaneis ou quen foran os encargados de faceren as obras executárono tan despiadadamente que as súas mans destrutoras deixaron sinais imperecedeiras da pouca maña que tiñan.
O restante do mnosteiro constuiuse case todo a fins do século XVIII , Os dous pavillóns que tan agradable axpecto ofreceen aos viaxeiros do ferrocarril levantáronse sendo Bispo de Lugo o Ilustrñisimo D, Francisco Armanyá , relixioso que custeou as obras e máis tarde foi elevado á cadeira arcebispal de Tarragiona . Por dúas inscicións que hai na parte alta consta que o do Norte foi feito en 1776 , e o outro, o da fachada, no 78,
HOSPITAL DE SAN RQUE OU DA MADALENA
Referente ao Hospital que adxunto ao mosteiro tiveron os agostiños sabemos como no dito tempo tivo grande importancia.
Os Hospitaliños construidos en 1777 non foron o primeiro edificio que vencellado ao mosteiro se adicou aos peregrinos. Consta que no citado ano aínda había a carón do convento unha casa grande destinada a peregrinos e doentes segundo o din uns apuntes que recolleu sendo aínda novicio o meu irmán de hábito o hoxe benemérito e grande pregador o Padre Nolasco Gaite que polo intereseante poño aquí :" Fronte do que son agora Hospitaliños había unha casa grande coa súa capela terrea e coro alto, e debaixo deste ( dividido da capela con balaustres de madeira ) , había sitio para as camas dos peregrinos capaz dabondo, na dita capela estaba a imaxe de San Roque , en cuxo día se cantaba ali a misa, e era celebrado como padrón do dito Hospital , até que ( segundo parece ) a comezo deste século, ou algo máis , puxose a dita imaxe no altar antigo da Nosa Señora de Graza e seguiuse celebrando a súa festa con rito de duplo maior e festivo ( como porsegue en canto a este último )".
"Había tamén un cuarto alto para o hospitaleiro, con cociña baixa separada de esta. Polos anos 1777 fixeronse os Hospitaliños Novos< e obra nova de enfronte , e quedando o vello sen servizo, foi derrubado o ano de 1786, e no sitio onde estivo o altar puxose o cruceiro de cantaría. O demáis da dita casa foi reducido a cortiña, a que ocupaba dende o cubo baixo até o cruceiro de cantaría ( non se puxo onde estaba o mesmo altar , senón a unha beira, pois o altar estaba no medio da testeira ). No demáis quedou a Praciña e camiño que está enfronte dos Hospitaliños, o mesmo que estaba a parede do Hospital, agás a lápida ( que o Hospital Vello tiña riba da súa ports principal ) que está nos Hospitaliños no medio das dúas portas.
************************************************************************************
A IGREXA DO CONVENTO
Tres naves de reducidas dimensións forman o templo que os freires construiron a carón do mosteiro. A que comunmente chamamos Capela do Santo Cristo parece ser obra do século XIII, malia o seu acentuadísimo carácter románico. nos século XIII e XIV e con mestura de renacemento no século XVI. A esta nave ou capela deu acceso durante moito tempo unha porta , estiño románico de transición , cegada e mutilada no mesmo ano que o foi o claustro, o claustro superior. Sinxeleza e elegancia son as características das citadas porta e capela cuxos respectivos e fermosos arcos están ornados pola xeralizadas puntas de diamante e as imprecindibles pérolas , neste caso tres veces máis pequenas ca as do clautro.
Fermosa tamén e de maiores proporcións é a Capela Maior levantada a expensas do coengo de Lugo e Mestrescola da Catedral de Ourense D. Nuno Álvarez de Gutián polos anos de 1485. Digo polos anos porque non se ten data fixa. No que estou certo é que no ano 1489 xa construido por terse enterrado nela ese ano o Mestre de Novicios Frei Agostiño García, como o acredita extracto do "Libro de las sepulturas, nichos y capillas que tiene este convento de la Magdalena de Sárria", escrit polo Padre Xosé Mosquera sendo Prioiro o Padre Presentado Frei Antonio de Castro, ano de 1705". " En 9 de febreiro , di, do ano 1489 morreu o Padre Mestre de Novicios Xubilado Frei Agostiño García. Está enterrado na seoultura insinuada " ( refírese á 6ª da primeira fieira na Capela Maior, desaparecida hoxe con todas estas sepulturas por terse entarimado a igrexa ). Continúa dicindo que foi relixioso de exemplar caridade cos pobres e especialmente cos peregrinos e por último enade nunha nota. " Téndose aberta esta referida sepultura para enterrar outro relixioso no ano 76 ( 1676 ) achouse o seu corpo enteiro e o hábito sen perder a cor e san".
Don Nuno Álvarezde Guitián é descendente dos señores do "Couto de San Sadurniño en terra de Froián sobre o monte "Doral" ( Oural ), couto que fora outorgado por Dona Orraca a Rodrigo Suárez e á súa muller por grandes servizos prestados. O pai de Don Nuno, Álvaro Díaz de Gutián , casou con María Álvarez Balboa , dona da Casa de Guitián ; deste matrimonio naceu o dito Nuno e o seu irmán Vasco, herdando este último a casa e patrimonio e Nuno, que era máis xove , seguiu a carreira eclesiástica. chegando a ser abade da Abeleda no Bispado de Ourense , Mestrescola desta Catedral e Coengo de Lugo . ( Estas novas e algunhas máis que han seguir , tomeinas da árbore xenealóxica dos Señores de San Sadurniño , que xa que eran os ditos documentos interesantes , púxoos ao meu dispor un herdeiro dos Señores Gayoso desta vila ).
É tradición que Vasco matóu ao cura de Guitián , perdendo el e os seus descendentes por este feito a casa do mesmo nome, o que moveu sen dúbida a Nuno Álvarez para dicir no seu testamento que fixo o 8 de novembro de 1506 en San Vicenzo de Pinol . " O meu Couto de San Sadurniño a Álvaro Díaz, sobriño meu, fillo de Vasco Díaz , o meu irmán, co que quedaba resarcido este e non perdía a familia a súa posición".
Don Nuno Álvarez de Guitián ao facer a capela maior mandóu tamén construir un nicho no que foi enterrado, segundo reza a inscrición que leída é como segue "AQUI YACE NUNO ALVAREZ DE GUITIAN MAESO ESCOELA QUE FUE DE ORENSE Y MANDO HACER ESTA CAPILLA ANO 1511".
Tense dubidado de se foi ou non enterrado no mencionado nicho. Eu poido confirmar o que di o epitafio cun documento de xullo de 1715 no que afirma ter sido enterrado nel , O mesmo di o que referin atrás nas doazóns do Conde de Lemos.
Os freires do Convento en pagamento da capela e outras doazóns que lles fixo Nuno comprometéronse para asistiron ao enterro dos da Casa de San Sadurniño e os seus descendentes , Así o cumpriron indo o Prioiro e os Freires á igrexa de San Sadurniño sempre que acontecía a morte de algúns deles.
A principios do século XVIII ardeu a casa dos Señores do Couto e os freires aproveitaron a ocasión para deixar a asistenza aos enterros entrementres non se achase algún " papel". Estes queimáranse e don Fadrique Antonio de Loaada Rivadeneira, presentóu unha denuuncia na contra do Prioiro e relixiosos do Convento da Madalena de Sárria , porque esta Comunidade negábase a cumprir coa súa asistenza aos enterros de señores desta casa e outras regalías que expresa lle eran debidas como padrón do citado Convento, descendentes de Nuno Álvarez de Guitián , Mestrescola da Catedral de Ourense, que como tal Padrón fixera a capela maior do dito convento , onde fora enterrado e estaba o seu nicho e que dotara aquel con varias rendas para a súa conservación, etc, etc. A infromación de cada unha das testemuñas en número de doce, . está acordes na existenza do Padorado e obriga dos freires . Dous anos máis tarde D. Fadrique consigue que fora librada unha " Paulina" ao seu favor para axudar ao esclarecemento do pleito , mais non se sabe o resultado desas dilixenzas.
Estas foron as principais relacións dos freires deste convento Don Nuno.,
************************************************************************************
RETÁBULOS E ALTARES
Existiron nesta igrexa varios retábulos de recoñecido mérito, como o que fixo D. Francisco Moure ( fillo do famoso artista do mesmo nome ) en madeira de nogueira coa figura de San Xosé de seis cuartas de alto . No mesmo ano de 1639 fixo ademáis , por un custe total ( altar e escudos ) de 540 reais.
Anos antes , en 17 de xaneiro de 1628 o pintor veciño de San Cobade , no concello de Samos, Baltasar Rey Terán , concertou coa Comunidade deste convento de Sárria , pintar o retábulo da Capela Maior por 5.000 reais . E noutro contrato habido coa mesma comunidade en 13 de maio do 1642 aparece comprometéndose a pintar e dourar o retábulo de San Xosé " estofado coas súas teas, brocados, brutescos , dándolle o ser compelente a cada cousa segundo a arte o pida ". Por cuxaa obra pagaranselle mil reais , comida e cama ( " Diccionario de artistas que florecieron en Galicia durante los siglos XVI y XVII ", por don P. Pérez Constanti ),
Debido a reformas e arranxos non se conserva casi nada de todo isto. O mesmo retábulo do altar maior foi trasformado durante o cuatrienio do Prioiro Padre Lector xubilado Frei Xoán Pumares ( 1763-67 ) quen fixo novo o remate do retábulo do altar maior, o camarín e custodia , con toda a gradaría, credencia, adorno de columnas e dorouse todo o dito retábulo e retocaron as imaxes dos santos do mesmo altar . Con un pouco de atención obsérvase en efecto como o remate é posterior ao restante do retábulo e como os adornos das columnas foron superpostos máis tarde , perdendo estas a súa sinxeleza e elegancia ao achar adxunto ás súas estrías adornos de outro xénero..
Estas e outras moitas cousas fixeron os agostiños con maior ou menor acerto no seu convento e igrexa da Madalena de Sárria até a exclaustración do ano 1836 no que tiveron que abandoalo.
..............................................................
( Sobre o altar maior véxase o documentado traballo de Ricardo Segundo López Ménedez , publicado no Boletín do Seminario de Estudos Sarriaos nº 9 ).
.............................................................
*************************************************************************************
RESTAURACIÓN MERCEDARIA DE 1896
R.. P. ANTONIO HORTAS ( 1896-1900 )...
Durante un periodo de trinta anos un carcereiro con algúns presidiarios fooron os habitantes do convento de Sárria,
Os Mercedarios da Provincia de Castela , cuxa restauración comezara había varios anos antes , viron a posibilidade de se estableceren neste convento, cuxas negociacións empezou e levou a cabo o M.R.P. Frei Buenaventura de Boneta , co entón Bispo de Lugo Ilmo. Sr. D. Bieito Murúa . Este, previo consentemento dos Agostiños , ofreceu o convento coa súa igrexa aos Mercedarios. O Padre Boneta como Vigairo Provincial de Castela , aceptouno e de seguido mandou a este ao R.P. Antonio Hortas e ao irmán de obediencia Frei Ramón Fernández a preparar o máis indispensable para a toma de posesión,
O día 2 de agosto de 1896 viñeron de Poio , único convento que tiña a Provincia, quince relixiosos , a saber : tres sacerdotes, RRPP Frei Antonio Hortas, natural de Santiago, como superior e logo Comendador ; Frei Pedro Pascual Miguel, natural de Burgos e Frei Luis Suárez, de Santiago . Sete estudantes : Frei Inocencio López, Frei Xoán Iglesias, Frei Xoán Salcedo, profesos de votos solemnes; Frei Pedro Armengol Fernández , Frei Martiño Torres e Frei Ricardo Delgado, profesos de simples; Frei Xoán María Olleros, novicios ; os cinco restantes eran irmáns leigos, Frei Ramón Fernández, profeso, e catro noviciod , Frei Domingos González, Frei Modesto ....
Todos eles alegres e dispostos a ofreceren ao Señor os sacrificios que impoñería a fundación, Chegaron a esta vila de Sárria ás 7 da tarde do mesmo día ,Na estación do ferrocarril foron recibidos con verdadeiro entusiasmo polo pobo de Sárria , que acodira coa banda de música , até o convento onde lles proporcionaron o necesario . Non seiu como descansarían aquela noite os recén chegados , máis ao xulgar polos leitos onde habían de se deitaren , é de sopoñer que moi mal . ¡ O sacrificio xa comezaba !,
O santo e sabio Bispo de Lugo, Doutor D. Bieito Murúa visitaba ao pouco tempo o convento na compaña do Ilmo. Sr. Nuncio da Súa Santidade e outros perlados e " como vira que os nosos relixiosos dormían no chan riba dunhas humildes pallas preguntou se isto o facían por regra e contestándolle que era por non teren camas quedou tan edificado da r esignación daqueles relixiosos que moi axiña foi a Providencia da nacente comunidade .
" Tiña a súa complacencia en pasar longas tempadas entre os relixiosos e éralle moi grato vir e sorprendernos ( fala o Padre Alberte Barros ), ocupados na restauración do Convento".
Estes sacrificios e outros moitos maís que eu coñezo , soportaron os fundadores do noso Covento. Fiestras, portas, corredores , claustro, sancristía , coro, refectorio , etc., todo estaba inservible e os súbditos do boismo Padre Antonio foron facendo e reformando estas cousas con grandísimo interese e constancia levados soamente do amor a Deus e á súa orde bendita , Mais o Señor que se comprace nos humildes quixo premialos nesta vida anticipando algo do que lles daría no ceo.
Ao amparo do pobo foi desemvolvemento o singular Padre Antonio Hortas a obra restauradora . O seu corazón bondadoso e amable, o seu espirito fino e delicioso atraeron as simpatías dos bons e os malos , deixando sempre perene recordo para aqueles que o trataron.
( Hoxe mesmo 17 de setembro sentinme altamente conmovido diante do espectáculo seguinte : Un sacerdote de aspecto groso , alto e descoñecido para min, entra na nosa libraría en actitude escrutadora.... mira o retrato do seu padriño de Misa Padre Antonio Hortas , diante do que cae de xoenllos por espazo dalgún tempo . " Perdoe Padre este proceder tan espontáneo - dí ao final cos ollos empapados en bágoas . , eu non poido conterme diante do amor e bondade deste Padre,,, deste....Santo" ) ¡ Así son queridos os que fan ben !.
Outro feito importante do Padre Hortas foi o terse encargado da parroquia de San Salvador de Sárria ao acontecer a morte do que era o seu párroco D. Anxo Ferreira. Isto sucedeu en febreiro de 1898. Ao mes iniciara xa o seu labor apostólico de óptimos froitos coa institución da Adoración Noiturna ao Santísimo Sacramento, cuxo número de asociados creceu rápidamente chegando ao pouco tempo de fundada 81 adoradores. Cheo de gloria e méritos cede o Padre Hortas o seu cargo de comendador ao entón Reverendo, e hoxe Ilmo. Sr. Bispo de Trebenna....
PADRE INOCENCIO LÓPEZ SANTAMARÍUA ( 1900- 1906 )
O 9 de maio tomou posesiòn este padre e con grande entusiasmo continuou a obra restauradora do seu predecesor.
A igrexa viuse moi axiña trasformada cun novo piso de madeira quedando en condicións favorables para a comidade dos fieis . A teitume recibiu tamén nova forma , facéndose en estilo gótico e imitación pedra.Tan grandes foron os desvelos deste santo relñixioso por coidar a Casa do Señor que este escolleuno para elevalo á máis alta dignidade da terra, dende cuxo punto poidese exercer con esplendor o oficio de Bon Pastor , Sárria chorouno como o padre das nosas simpatías.
REVERENDO PADRE PEDRO PASCUAL MIGUEL ( 1906-1907 )
Curto foi o superiorato do Padre Pascual , cuxa toma de posesión tivo lugar o 20 de abril de 1906.
Porén aínda que curto non deixa de ter interese . A súa sinxeleza e franqueza conseguiron o corazón do Bispo de Lugo, Murúa , quen o aprecióu como a irmán. Sen dúbida debido a este cariño constuiu o Sr Bispo os cuartos que levan o seu nome para morar nelas durante as súas longas estadías cos frades.
Este e todas as persoas de Sárria sentiron a súa marcha que tivo que se efectuar por mor de ter sido nomeado superior de Lagos de Moreno ( México ) a onde se dirixiu en agosto de 1907 , acompañado do Padro Xerome Álvarez.
REVERENDO PADRE NOLASCO GAITE ( 1907-1914 )
O M, R, P, Frei Ramón Sarratosa nomeóu para sustituir ao Padre Pascual no cargo de Comendador ao que foi primeiro Segredario Provincial R.P. Nolasco Gaite , durante 6 anos de supeior, soubo darlle o seu axeitado coroamento á obra de restauración,. Segundo o Libro de Memorias do Convento , moi detallado por certo nestes anos, vemos nsucederse obras e feitos moi significados e importantes. Vaian entre outras a inauguración do Monumento de Xoves Santo , obra do pintos sevillano D. Ricardo Escribano e os cadros do V. Pedro Nolasco Jarro , da V. Sor María da Santísima Trindade e os Venerables Scheverz e Madalena do Cristo , todos do mesmo pintor.
Aos poucos meses , en 24 de setembro de 1908, foron rematadas e inauguradas as obras da portaría, recibidos e refectorio , colocándose nestes dous últimos lugares varios cadros do xa repetido pintor R.Escribano . Todas estas obras e moitas máis foron diririxidas polo mestre D. Francisco Cabarcos.
Non quero tampouco deixar sen mencionar a celebración do primeiro capítulo provincial da nosa provincia de Castela despois da restauración , qye tivo lugar neste convento dende o 30 de abril até o día 10 do seguinte mes, no que foi clausurado.
Tamén é merecente de contar aquí a visita das Súas Maxestades os Reis de España , Afonso XIII e dona Victoria Euxenia , que oiron misa nesta igrexa conventual o 4 de febreiro de 1912 , cando se dirixían a Ferrol coa fin de asistiren á botsdura do acorazado " España".
O culkto na igrexa estivo durante estes anos a unha altura inusitada . Ademáis da grabnde concorrenza de fieis , foron presididos moitas veces polos Ilmos, Srs, Bispos, Nuncio e Provincial.
Remata o Padre Gaite o seu sesenio completamente acreditado das súa relevantes dotes de goberno.
REVERENDO PADRE MIGUEL LÓPEZ ( 1914-1918 )
O día 6 de agosto era elexido para Comendador deste convento o R.P. Miguel López , mertitosísimo relixioso como se bota de ver polos diversos altos cargos que ocupóu até a data.
Tranquilos e en vías de normalidade desenvolvéronse os seus catro anos de superiorato , non dando lugar a feitos extraordinarios , por estar a restauración do convento , podemos dicir, rematada. Feito máis que extraordinario é en verdade o ter sido amado e estimado polos seus súbditos que sempre o recordan con cariño. Debo dicir tamén que ma novena do Sagrado Corazón de Xesús estreouse o alumeado eléctrico desta igrexa.
REVERENDO PADRE SEVERINO VEGA ( 1918-21 ; 1924-30 )
Nove anos estivo á fronte desta Comunidade o venerable Padre Severino Vega , deixando grata memoria nesta vila pola súa bondade e celo apostólico , Dende o primeiro momento da súa elección comezóu a preparar as festas que para conmemorar o VII Centenario da fundación da Orde se celebrarían neste convento. Fooron, en efecto, solemnes compo se pode colexir do libro de "Memorias " .Despois da misa ás 12 da noite do día 2 de agosto, e do solemne triduo dos días 9, 10 e 11 do mesmo mes, celebrouse no seguinte a novena da Nosa Señora " con grande concorrenza e tomando parte os máis valiosos elementos musicais da Capela de Ourense. Na misa do último día que celebróu o que suscribe ( Padre Guillerme Vázquez ) pregóu o Ilmo. Sr, Bispo ( Domine Murúa ) , un dos ,mellores panexóricos que teño ouvido.
Ao Padre Severino débense tamén , entre outras moitas cousas, a adqusición do órgano que hai no coro da igrexa , da horta que hoxe se usa para divertición dos xoves.
.................................................
Nota: O Padre Severino Vega Cid , que gozóu de grande veneración polos sarriaos, foi homenaxeado como Fillo Adoptivo de Sárria, e deu nome á rúa que vai dende a Rúa Xela Arias ao Río Celeiro ( Casas Baratas ). O nicho para o seu enterramento foi adquirido polo pobo de Sárria.
................................................
REVERENDO PADRE ANTONIO RODRÍGUEZ ( 1921-1924 )
O Padre Antonio , e espiriuto entusiasta como o que máis, empremde o arranxo do claustro alto, con todo interese , conseguindo ao pouco tempo no estado actual. Sostén o culto na igrexa ao nivel que se viña tendo , sendo de notar especialmente , un grande pulo dado ás festas do Nadal , que deixaron particular recordo nos frades de Sárria,
REVERENDO PADRE FERNANDO DIAZ ( 1930 )
Viña precedido o actual comendador Padre Fernando , de garndes éxitos alcanzados na vila de Herencia , durante os seis anos que foi superior daquela casa. Estes triunfos repetíronse aquí no tempo que leva á fronte do noso convento. As súas dotes de oratoria e excelente organizador faciltáronlle o bon suceso en todas as súas empresas. El, como todos os demáis que o precederon no cargo, que ocupa, foron insignes mantedores da ouservanza regular , fonte de paz e alegría para todos os relixiosos e por iso nós os xoves achamos sempre durante o noso periodo de formación aquel arelado amor e reverenza á Santa Regra e Sagradas Constitucións.
Teñan pois paz uns e benzóns os outros por teren contribuido todos, coa axuda do fidalgo pobo sarriao, á restauración da provincia de Castela que hoxe vemos, a Deus graza,chea de gloria.
¡ Bendita e alabada sexa a nosa Nai da Mercé e o seu predileto fillo , o noso Pai San Pedro Nolasco !.
Sárria, 19 de decembro de 1932
Frei Xosé Mª Vallejo
,
Comentarios
Publicar un comentario