PLEITO DOS LIBERTOS DE SAN MARTIÑO E SAN XACOBE DE BARBADELO (985)
PLEITO DOS LIBERTOS DOS MOSTEIROS DE SAN MARTIÑO E SAN XACOBE DE BARBADELO NA MANDACIÓN DE BARBADELO ( 985 )
Os saións e homes do rei Vermudo II e os de dona Palla, a quen correspondía a "mandación de Barbadelo " reclamábanlle ao abade Veremudo de Barbadelo a propiedade de dous servos libertos de San Martiño e San Xacobe de Barbadelo
MANDAMENTUM DE BARUATELLO: Espazo de terreo cos servos nel residentes, na bacía do río Barbadelo, no que, por concesión real imperaba dona Palla-
RÍO BARBADELO.- Río con nacemento en Santa Icía ( Loureiro de Froián ) que atravesa as parroquias de Loureiro, Santo Estevo do Mato, San Pedro de Froián, San Mamede da Chanca, San Miguel de Piñeira, Santiago de Barbadelo, San Pedro de Maside e San Martiño de Requeixo, antes de render as súas augas ao río Sárria. Na actualiade é coñecido como Río Celeiro.
MOSTEIRO DE SAN XACOBE DE BARBADELO .- O primeiramente coñecidocomo "Casa Domni Adilani" e "Loci Sancti Iacobi " é o Mosteiro de Santiago de Barbadelo. do que na actualidade perviven a igrexa mosteiral e a casa chamada do Mosteiro.
MOSTEIRO DE SAN MARTIÑO DE BARBADELO.- Vencellado ao anterior e ao de San Salvador de Rosende ( ou de Nespereira ) e ás Casas Maiores de San Pedro de Taíde, San Pedro de Barán , San Salvador e San Mamede na Pinza, a súa memoria pervive no lugar de San Martiño ( na actual parroquia de Barbadelo ) e nas paredes da capela do mesmo nome no paraxe da Ermida--
Os libertos ALVARO e ARXERICO e os seus irmáns eran fillos de RANIMIRO e netos de NONNOY E SISIBERTO.
Entenderon do asunto os xuices GUTIER OSORIZ, PINIOLUS TRUCTINIZ, SARRACINO SILIZ, VIOLENTIUS ALDERETIZ , ALOYTUS SILONIZ e outros moitos.
ARIAS FORTUNIZ, en nome de dona Palla, defendeu que os fillos de Ranimiro pertencían ao mandamento de Barbadelo e que por moitos anos renderan tributo para a mandación por saións e xuices esixido.
O presbítero DIDACUS, na voz do abade Veremudo de Barbadelo e do mosteiro de San Martiño e San Xacobe de Barbadelo, respondeu que eran netos de Nonnoy e Sisiberto libertos propios de San Martiño e San Xacobe de Barbadelo., , e que os abades antecesores até Veremundo os tiveron en pacífico dereito como propios da igrexa santa e por cartas e patrocinios.
RECEBIMENTO DE TESTEMUÑAS.- Ordenaron os xuices que cada parte presentase testemuñas en ELARÍN ( na Casa do Rei na actual parroquia de San Salvador de Larín-.Láncara ) aportados polo demandante ( pulsator ) e polo demanadado ( responsor ), en número de doce por cada parte, para depoñer perante os eleitos Gudesteo Segimariz , Gutinus Uidramiriz, o presbítero Martinus e outros moitos xuices por autoridade do rei e da lei gótica, e pola autoridade do saion Monio-
PRESTARON XURAMENTO en San Miguel na ribeira de Barbadelo ( hoxe San Miguel de Piñeira ) frei Gundesindo, frei Belliti, frei Nantildo, o confeso Eroigius, Gunderedus Fredenandiz, Ariaster Utiz,, Ueremudo Cartiniz,Felix Adaulfiz, Pelagius Gisulfiz, Sendino Rabinatiz, Arias Odoni e o presbítero Didacus, en número de doce. Afirmaron que eses homes e os seus irmáns, eran fillos de Ranimiri, netos de Nonnoy e de Sisibewrto, libertos da igrexa santa segundo resoaba naa escrituras. Estas testemuñas afirmaron as súas firmezas na presenza de outras testemuñas ali presentes.
Diante destas manifestacións os xuices e os homes magnates do pazo do rei asinaron a escritura ordenaron que os homes polos que se litigara quedasen consinuados para a parte da igrexa de San Martiño e San Xacobe de Bardadelo por todos os séculos en firme posesión.
CENSURAS contra aqueles que vaian na contra da sentenza ; Que non teñan voz voz nin licenza e sexan excomungados e arredados da fe católica e con Xudas, traidor ao Señor, teña participación en eterna condenación, e pola pena temporal pague para a parte da igrexa eses homes duplados e para a parte do rei dous talentos de ouro.
Esta escritura de agnición foi feita no día VI das nonas de abril da Era 1023 ( ano 985 )
ASINANTES DA ESCRITURA: O presbítero Ariani (defensor de dona Palla ), O frade Ero Fortuniz ( defensor do Mosteiro ); Sarracino Siliz, xuiz; Piniolus Tructiniz: Gundemarus Pinioliz: Gutier Caruisciz Citi Didaci ; Pelagius....: Monnio Nuniz; Uiolentio Alderetiz; Aloyto Siloniz; Gutinus Uidramiriz, xuiz; Martinus , xuiz ; Gudesteo Sagionariz, xuiz; Ero Bisotiz; Nunus Catoniz; Baltario Scandiniz, Arias Luciti.- Ueremuduus , principe, confirma; SignoVERMUDUS.- Sampirus, presbítero.-Palla Didaci. Signo PALLA.- Pelagio Elperici.- Quintila Alderitiz.- Uimara Utiz.- Fredennando Rademiriz.- Frater Quendulfus.- Seniorino.- Didacus, presbítero.- Sanpirus, diàcono.- Mandinus, diácono.Donelo.- Sandino ( testemuñas )
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Esta escritura aparce recollida baixo do número 95 en " 3 GALICIA . A CORUÑA. FONDO ANTIGUO ( 788-1065 ) ", de Carlos Saéz, Mª del Val González de la Peña ( Universidade Alcalá . 2003 ) referíndoa a " la contienda que enfrentaba al monasteriode San Martini ( Pinario ) con la citada doña Palla".
Esa atribución é errónea porque a "mandatio de Barbadelo", o "rivulo Barbadelo" e os mosteiros de San Martiño de Barbadelo,San Xacobe de Barbadelo e San Miguel de Piñeira estaban dentro dun espazo que se contrae ás actiais `parroquias de Santiago de Barbadelo e San Miguel de Piñeira, no actual concello de Sárria, e o abade Vermudo de Barbadelo ningunha relación tiña con San Martiño Pinario ( en Compostela ).
A ubicación deste documento como do Fondo Antigo da Coruña non se sostén, e hai que entendelo como un documento dos fondos do Mosteiro de San Xulián de Samos , ao que acabaron pertencendo os mosteiros de San Martiño de Barbadelo, San Xacobe de Barbadelo e San Salvador de Rosende,
Comentarios
Publicar un comentario