A ESTRADA DE SÁRRIA A LUGO

 

                                A ESTRADA DE SÁRRIA A LUGO

Integrada dentro de proxectos de artellamento das comunicacións  entre a capital da provincia e a zona sur  ( Monforte e Quiroga ) a promoción e realización  dun "moderno" camiño  corréu de conta da Deputación Provincial lucense, que  seguiu coa súa mellora e mantemento  até que o vial foi incautado polo Estado , caendo dentro  da titularidade   do Ministerio de Obras Públicas , e moutos anos despóis producise  o seu traspaso á Xunta de Galicia,

Proxectada inicialmente como Camiño Provincial entre Monforte e  Viveiro, pasando por Sárria, Lugo e Vilalba , e concebida como un eixo inegrador das comarcas da Mariña, a Terra Cha, Sárria e Lemos, pasou a ser coñecida como " Camiño ou Estrada de Lugo a Valdeorras " , " Camiño ou Estrada de Lugo a Quiroga " e " Estrada de Lugo ou Nadela a Campos de Vila",  tiña como complemento o ramal de Bóveda a Moforte de Lemos, poñendo así en comuicación a capital coas terras de Sárria, Lemos e Quiroga.

Esta estrada , con orixe en Nadela, na estrada de Madrid á Coruña precisóu de obras de  fábrica con pontes riba dos ríos Chamoso ( A Ponte Batán ), Mazandán,  Tórdea, Neira (  A Ponte da Estrela  ) , Sárria  ( Ponte  ) e Celeiro ( A Ponte Nova do Mazadoiro ), e foi  elemento determinate no crecemento da vila de Sárria , de maneira que abandoando o estreito marco do outeiro vilego , a "Estrada Nova ", xunto coas estradas de Sárria a Aranza ( ou de Sárria a Ribadeo ) , a Estrada de Sárria a Portomarín e a do Mazadoiro á Lamarrigueira,  deron lugar ao nacemento de novos barrios nos que asentaron  comerciantes e menestrái que deron nacemento á nova vila de Sárria que entre 1845 e 1895 , co reforzo da apertura da liña de ferrocarril de Palencia á Coruña,   sufréu unha profunda transformación.

                                        ****************************************

( BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE LUGO, Nº 22, 1844 ).-  Subhasta da PONTE BATÁN, riba do río Chamoso, entre as parroquias de San Pedro de Santa Comba ( Lugo ) e San Fiz de Paradela ( O Corgo ).  Xeralmente coñecida como PONTE DA SILVA.

*************************************************************************************

( BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE LUGO,  16.03.1845 ).- 

 CAMIÑOS.-  Don Ignacio Timoteo Yáñez , Xefe político da  provincia. :
 Fago saber  :  Que a Excelentísima Deputacióm Provincial desexando  ver remunerados  os sacrificios feitos polos pobos  para obteren  comunicacións interiores , acordóu que sen alzaren a man  e con toda preferenza  se continúen os traballos   d o trazado e orzamento  da liña de estrada dende Monforte a Viveiro , co ramal necesario  para empalmala  coa de Ferrol ; e en atención  a que non  pode dende logo  darse principio á  construción simultánea  de toda a liña , que están máis adiantados os traballos preliminares  que compreende desde esta cidade a  Monforte . e que de conseguindo  nesta , a non ser  que para cando estexan  rematados os traballos  científicos  e preparatorios , se presente algunha Empresa   ou contratista  que queira subhastar  toda a liña  por xunto ou adiantar  os capitáis necesarios  á realización da obra toda  para o que conta con fondos dabondo cos que asegurar  os réditos  e amortizar  unha boa parte dos capitáis , dispuxo que polo de pronto  e en virtude de  achárense  aprobadas  pola  Direción Xeral de Camiños , os planos , perfís,orzamento e condicións facultativas  do primeiro treito   de camiño cara Monforte dende Nadela a San Fiz de Paradela, se saque a púbkica subhasta  a súa construción  para o vindeiro  6 de abril , no que dende as 11 da mañá até as 2 da tarde serán admitidos no Salón da Súa Excelencia  as  proposicións  e posturas  que se fixeren . sendo arranxados  ás condicións e orzamentos  da mesma Corporación  a todos os que desexen interesárense  nesta obra-

Ao  propio tempo  acordóu que no día  30 do corrente mes  pase o Sr. Enxeneiro  aos ditos puntos   para enterar  aos que se presenten da direción  que vai levar o camiño.Lugo, 14 de marzo de 1845. Ignacio T . Yáñez.-  Alexandre C. Gómez. Segredario.

 *************************************************************************************   

( BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE LUGO,  29.04.1845  ).- ( BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE VALLADOLID, 13.05.1845 )

 DEPUTACIÓN PROVINCIAL DE LUGO.- "  Entre   as necesidades  que os adiantos  da civilización crean  nas sociedades modernas , unha das máis imperiosas   é a das comunicacións .

Sen elas , unha provincia aíllase  e continúan espallados os seus  habitantes sen  se prestaren  os mutuos auxilios  das súas luces  e producións  das comarcas respectivas , nin axuntarense para  percurar   os intereses que lles son comúns..

Aínda pode acontecer  que os seus froitos   de toda clas  de producións  sofren nos mercados  unha rivalidade tal  doutras nacións  ou provincias distantes da mesma que  fai preferibles  a estes,  porque a  facilidade  das comunicacións até  chegar a  aquel punto  recargan menos a súa condición  que as que se verifican  dos primeiros.

Esta necesidade  que así as nacións estranxeiras como a maior parte das provincias  de España  apresúranse  a satisfaceren , fai máis precaria  a situación das que  como a nosa  quedan atrasadas nesta  parte.  Cada día que pasa, medra   o perxuizo   por máis dun concepto.

Ben convencida a Deputación desta verdade , e tendo presente que o mellor medio de que chegue a se realizar un pensamento  útil nesta parte  é o de contratar na súa totalidade  a construción dunha liña , acordóu hai tempo  verificalo  respecto da de Monforte  a Viveiro . Mais subordinando este pensamento á formación dos traballos  científicos  e paralizados   estes no ano anterior  polas pretensións  sobor da direción do camiño  de esta a Monforte , tivo a Deputación que se limitar   a contratar a Ponte Batán . riba do Chamoso, que se está rematndo  e o primeiro treito  dende Nadela a San Fiz de Paradela  ao que se vai dar principio , porque un   e o outro eran comúns ás dúas   direcións polas   que se contemdía .

Dirimida pola Súa Maxestade  esta cuestión , aínda as atencións doutras estradas distraeron  últimamnte aos Enxeneiros destinados a esta Provincia  en virtude de ordes superiores.

A evitar  os perxuizos  que a repetición de motivos semellante  poidesen ocasionar , e desexosa   a Deputación de asegurar  a construción de toda a liña  citada nun tempo   dado, ligando   os fondos   destinados a este obxecto  a unha contrata . e procurando por este medio  a ocupación do maior número de brazos  e sen tardar. acordóu  despóis de reunir copia de datos   sacar a pública subhasta  a liña de   Monforte a Viveiro   a tanto a vara liñal   de toda a obra.,  reintegrando ao Contratista  cos produtos dos arbitrios  ou a parte deles  que se sinale  e satisfacéndolle o rédito  que se estipule  polos adiantos   até extinguir a débeda.

Por este medio pódese dar   principio  no corrente ano  aos traballos da estrada , pois son suficientes os científicos  que poidan concluirense   dende logo  para as obras máis urxentes  e obrigatorias   do mesmo.

Coa fin de levar a efecto o dito acordo  a Deputación aprobóu  as seguintes  condicións  baixo das que    os que queiran  presentárense licitadores  poderán verificalo  dende esta data  facendo as súas proposicións  na Segredaría desta Corporación , xesa por pregos pechados  ou verbalmente até  1º de xuño vindeiro no que  se verificará o remate  perante a mesma  dende as  doce da mañá  até as tres da tarde.

1º.-   Contrátase mtoda a liña de camiño  dende  Monforte a Viveiro  pasando por Sárria . Lugo e Vilalba , por un tanto de vara liñal de camiño de toda a obra, segundo o tipo establecido pola Deputación.

2º.- O Contratista executará as obras con arranxo aos planos, perfís  e condicións facultativas aprobadas pola Superioridade . adoptando por régoa  xeral no trazado da estrada  o camiño máis curto con tal que as pendentes non excedan do 5 por cento-

3º.- O Contratista ou Empresa obrígase a construilo nun prazo máximo de  sete anos o máis tarde.

4º.- En cada ub dos sete anos  construirase a parte proporcional  polo menos-

5º.- Admitiranse  proposicións  que non excedan  do tanto que se fixe como prezo de cada vara liñal  e baixo das condicións  que se estipulan  , considerándose  como mellor a diminución  do prezo de cada vara .a do rédito  e a do tempo que deba terse rematado.

6º.- Asígnase para pagamento  das obras  a cantidade de 600.000 reáis en cada un ano a entregar por semestres.

7º.- A Deputación  poderá anticipar as entregas ás épocas que se fixan na condición anterior.

8º .- A Deputación  entregaralle ao Contratista   as  existenzas que teña ao tempo de se celebrar a escritura de contrata, mais coa condición  a invertilas dende logo  nas obras que se designasen  cos seus importes , sen perxuizo  das condicións 4ª e 18ª.

9º.-  A conta abrirase para o recoñecemento de capitáis  por valor das obras e vencemento de intereses en virtude  das certificación  e estados mensuáis  do Enxeneiro da Provincia.

10º.- Se o contratista  suspendese as obras  importunamente ou non as activase  dun xeito convinte  segundo  o pautado  na condición 4 ª , a Deputación poderá continualas por conta daquel.

11º,. Cando circunstancias insuperables   e alleas á vontade do Contratista  impedisen continuar  as obras en todo ou en parte,  a autoridade competente calificará os casuáis , e decidirá ao que este terá que se suxeitar.

12.- O  pagamento de terras verificarase polo empresario  á vista en virtude  de libramentos da Deputación . cuxo importe se acreditará na súa conta e devengará xuros  iguáis aos das obras-

13.-  A Deputación hipoteca  ao Contratista  para  ter  para o pagamento  do Capital  e xuros devengados nas obras  que se constrúan  , a parte necesaria  dos arbitrios  actuáis ou doutros que os sustitúan  polos 600.000 reáis  anuáis  que se  consinúan  a este obxecto.

14.- Autorízase ao Contratista  para ter  un interventor  que visará os libramentos  que a Deputación expida.

15.- Se o Contratista  crese convinte  crear accións  garantidas coas ditas hipotecas a Deputación  auxiliará  esta operación  cos medios  que estexan ao seu alcance.

16,. Serán   de conta  do Contratista  e  débese entender  igualmente  inclusos nas obras   que fan parte do camiño  , todos os canos de rego.

17.-  Son igualmente de conta do Contratista  o pagamento de terras e persoas  que irrogue aos particulares a  explotación de materiáis  e o seu depósito.

18.-  As obras  da estrada  deberán principiárense  dende SAN FIZ DE PARADELA  ou punto no que conclúan  as últimas construcións e levarse a liña de seguida , sen perxuizo  de acordo máis adiante  e de común  consentimento se  conviñese comezar por outra estrema ao mesmo tempo.

19.-  A latitude do camiño será de 24 PES PARA O FIRME E 6 PARA OS PASEOS co  largo ademáis  para gavias  que sinalan os perfís , sen perxuizo  de aumentalas nos montes comunáis  e poulos de terreo chao.

20.- O  Contratista  afiuzará  o seu remate  con  un millón de reáis en fincas rústicas ou urbás  cuxo afiuzamento poderá levantar  logo  que  o importe  dos adiantos  ou o seu creto contra a Provincia  esceda de 500.000 reáis.

21.-  Os gastos  de escritura serán de conta do Contratista.

22.- Enténdese que esta subhasta áchase  á aprobación da Dirección xeral de Camiños e Canles e do Goberno.

Lugo, 30  de Abril de 1845.- O Presidente. Ignacio Timoteo Yáñez.- Alexandre Castro Gómez. Segreadario.

************************************************************************************ 

(  BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE VALLADOLID,  3.03.1846 ) 

Don Ignacio Timoteo Yáñez,  Xefe politico  desta provincia  , etc,

Fago saber:  Que  téndose dignado  aprobar a Súa Maxestade  en Real Orde de 9 o actual, de conformidade co preparado  pola Dirección xeral  de Camiños, o proxecto , orzamento e condicións dos treitos segundo e terceiro da estrada de Lugo a Monforte, que compreende  o espazo que media  dende SAN FIZ  DE PARADELA  Á POBRA DE SAN XIAO , con dúas pontes  riba do río Tordea e Neira , dispuxen  sacar a pública subhasta  a construción destas obras  sinalando para ela  o vindeiro  dia 22 de marzo  ás once da mañá  ás tres da tarde no Salón da Excma Deputación desta  Provincia  en cuxo día  admitiranse as proposicións  que se fagan e estexan arranxadas ás condicións  que dende hoxe  se acharen de manifesto na Segredaría  deste Goberno politico  a cantos gosten  de se inteesaren  na contrata ; e para a súa mellor intelixenza, se algúns o desexan, pasará o Sr, Enxeneiro  o día 19  do esmo mes de Marzo a entreralos da direición que debe levar o camiño  e dos demáis datos que poidan interesarlles para calcular o custe das obras co debido coñecemento. Lugo, 23 de Febreiro de 1846 .Ignacio Timoteo Yáñez.- Miguel Rodríguez Guerra, Segredario.

****************************************************************************************

( BOLETÍN OFICIAL DA PROVINCIA DE CÁCERES,  23.07.1858 )

" Ilmo. Señor :  Estando rematada e aberta ao tránsito a parte da estrada  de Lugo a Quroga compreendida entre a dita CAPITAL E SAN SADURNIÑO ( * )  cuxa  extensión é de sete légoas, e en construción dende  este punto  até BÓVEDA , a Raiña ( Que Deus Garde ) , servúse dispoñer  que se sitúen dúas PORTAXES, unha na POBRA DE SAN XIAO, con arancel de cinco légoas .  e outra en BÓVEDA ,  con arancel de catro légoas, ; autorizando á Vª Ilmª  coa fin de  que  proceda á construción dos edificios  necesarios para as respectivas administracións , e procurando que no primeiro dos ditos establecementos , correspondente á parte de liña rematada, se dea principio a exacción de dereitos  á posible  brevidade, segundo os medios  dos que ao efecto poidan dispor. 

De real orde  comunícollo á Vª Ilmª para a súa intelixenza e efectos conseguintes. Deus garde á Vª Ilmª moitos  anos. . Madrid, 26 de Xuño de 1858.- Guendoloin.-  Sr. Direitor xeral de Obras Públicas.

**************************************************************************************

                     FONDOS PARA ESTRADAS CON ORIXE NA DE LUGO A QUIROGA

( DEPUTACIÓN PROVINCIAL, 17.10.1856 )  Aplicación de fondos para camiños :...... Ao de Sárria a Baralla  empalmando  a estrada xeral de Castela  na provincial  de Quiroga, trinta mil sesenta reáis ( 30.060 reáis )...... Ao da Ponte  Mazadoiro  de Sárria  que empalma a vila  coa estrada de Quiroga . doce mil ( 12.000 reáis )....

**************************************************************************************

Comentarios

Publicacións populares