EXAMES DA ESCOLA PUBLICA DE NENOS DE SÁRRIA ( 1850 )
EXAMES DA ESCOLA PÚBLICA DE NENOS DE SÁRRIA ( 1850 )
Copia da acta dos exames celebrados na Escola Pública de Nenos da vila de Sárria
A Comisión de instrución primaria , de Sárria da que son individuos D. Manuel Vaamonde , Alcalde-presidente , D. Xosé Lois, D. Cibrao Saavedra, párroco de Santa Mariña, o Doutor D. Manuel Pérez Batallón, D, Francisco Macía de Neira , e o seu Segredario D. Antonio Macía de Neira, acordou enb sesión do 2 do actual se celebrasen os exames xerais do regulamento na Escola pública desta vila os días 8, 10 e 11.
Coa fin de lle dar a este acto a solemnidade e aparato tano inflúe en que os nenos, para escitar neles unha noble emulación, e espertar nos pais un vivo interese pola educación dos seus fillos dispuxo que se anunciase ao público por medio de editos , que se convidase ás Autoridades , e a todos os particulares do pobo, e se preparasen premios para aqueles nenos que pola súa aplñicación e aproveitamento e conduta moral se fixesen máis acreedores.
Preparado denantes o local da Escola , como de maior capacidade , reuniuse a Comisión , que ocupou a mesa de Presidencia , dando lugar nela ao Sr. Xuiz de Primeira Instancia e outras persoas de categoría , colocándose os demáis convidados e Señoras nos asentos que ao efecto estaban destinados.
Tiña o Direitor da Escola D. Manuel Conde riba da mesa da presidencia o programa das materias sobor das que tiñan que versar as preguntas, que habían facer aos nenos , como tamén planas escritas e por triplicado de todos eles para que os examinasen no que eles tivesen gosto,
Deseguido procedeuse á leitura en prosa e verso e a continuación despois dela os exercizos de caligrafía, aritmética, xeometría , xeografía, gramática castelá, ortografía, doutrina , historia sagrada e de España , e xeralme nte respoderon moi ben ás preguntas que respectivamente lles fixeron encol da liñas de que se compoñen as liñas e as da cadrícula do pautado , dando nome aos seus ángulos , trazos e vacíos ; definiro e praticaron as catro primeiras operacións de aritmética, crebados comuns e decimais , denominados, as diferentes régoas de tres, compañía con tempo e sen el,as razóns, proporcións, interese, aligación, a estración das raíces cadrada e cúbica e falsa posición ; definiron e fixeron ver prácticamente que cousa é xeometría, ángulo, triángulo, cuadrado e polígono , formaron e explicaron o que é circo e a súa circunferencia , as liñas que nel e sobre del se poden tirar, mediron varias superficies e mediron toda especie de ángulos; dixeron o que é xeografía , os sistemas que hai encol dos movementos dos astros, cal é máis seguido , que deenominación se da aos corpos celestes, como xiran uns e outros ,que son fases da lúa, eclipses, cando se verifican , cal é a súa causa, e das variacións das estacións, do día e da noite, que xon circos máximos e menores, e para que son ; mediron varias distancias polas cartas xeográficas , marcaron a hora que dada outra podía ser en calquera parte; dixeron e marcaron as zonas, climas e entre que graos se achan, etc,
No exame destas materias gastáronse os tres días marcados , ocupando en cada un o espazo de tres horas e como ainda restasen algunhaas das materias marcadas no programa , señalou a Comisión para este obxecto os días 13 e 14 , nos que á mesma hora foron preguntados por xeografía, física e política, a que contestaron especificando as partes do globo que habitamos , mares que a circundan e canto ocupa; dixeron que clas de homes hai e relixións que profesan, cantos son os reinos da natureza, en que se dividen e subdividen, cantos os reinos de Europa, as súas capitais; pero moi en particular deron unha noticia de España , do que formaron o mapa ou carta exacta dabondo ; en gramática castelá nada deixaron que desexar , pois definiron todas as súas partes, declinaron, conxugaron , analisaron e especificaron as oracións dalgún período : na súa parte a ortografía , dixeron que é alfabeto, cantas as súas letras , en que se dividen, cantas as vogais, cantas as consonantes, por que se chaman así, cales se confunden na súa pronuncia, como se evita isto. que é primeiro que se forma das letras, etc. ; dixeron cantas son as notas ortográficas , para que serven na leitura e escritura e onde respectivamente se deben colocar; na parte da doutrina responderon perfeitamente pola do Padre Astete ; preguntados mutuamente uns a outros encol de historia sagrada contaron as principais pasaxes acaecidas dende a creación até a saída do poboHebreo de Exipto; e sobor da de España dende os primeiros poboadores até a chegada dos Godos.
Co que se deu fin aos exames , quedando a Comisión e circunstantes non só satisfeitos, senón admirados do aproveitamento dos nenos en todas as materias enumeradas grazas á aptitude e celo do seu direitor , de que se promete a Comisión que no sucesivo sabrá conservar a súa merecida reputación, poñendo como até dagora particular coidado en que os nenos , entre tanta variedade de materias non se apaixoen das delectables, pois todas son igualmente necesarias.
Sinalou o Domingo 19 para a distribución de premios e en efecto ás 9 da súa mañá presentouse a Comisión na Escola na que se achaban reunidos os nenos e un numeroso concurso, Mais antes de todo , un dos individuos da mencionada Comisión fixo aos nenos a seguinte alocución:
" O primeiro Ensino ,Señores, é a base da sociedade , a nai dos bons costumes , o primeiro tranco para subir á altura do saber e o máis necesario ao home social , Sen ela permanecería no idiotismo, abandoaríase á violencia das súas paixóns e marcharía na carreira do crime até rematale, cecais , nun cadalso véndose no entretanto aborrecido e anatemizado dos seus semellantes e agobiado co peso enorme dos seus remorsos. Este cadro do primeiro ensino e tan fiel e a súa definición tan exata que non se poden pechar os ollos á súa evidencia ; maís ainda cando esta non se apalpase como o vemos, creo abondaría para patentizalo o grande interese e celo que se toman as Nacións , Gobernos e Sabios para protexelo e darlle importancia, En efecto ¿ a quen senón a ela deben os homes as súas honras, riquezas e alta posición social ?. Desta verdade abondosos testemuños nos presenta a historia de todos os tempos e sen ir a seren mendiño dela nin máis lonxe ,moitos, moitísimos nos ofrece este país , este mesmo pobo, esta propia Escola , que se vai elevando comou un xigante entre as demais da comarca e á que deben non poucos dos seus naturais e familias a súa honra, crecente fortuna e benestar. Dígano senón tantos pais , parentes e achegados que reciben dos seus fillo, deudos e amigos cuantiosos donativos ; dígano eses ordinarios que que menudeas as súas viaxes ás dúas Castelas e á capital da Monarquía e llos conducen ; mais a que deternos en demostrar o que xa está xa tan demostrado, o primeiro ensino, Señores, é un río de ouro. Así é , repito , que casi todas as Nacións mirárono con un preferente e vivísimo interese , e finalmente a nosa nada perdoa para que esta astro lumioso brille en España con todo o seu esplendor: e as Autoridades secundando as miras do Goberno afanan para que o primeiro ensino sexa o que debe ser . fomentándoo por todos os medios que lle suxestiona o seu celo e do que é unha proba o obxecto do que hoxe nos ocupamos.
Non quixera rematar este pequeno e pobre discurso sen darlle en nome da Comisión un xusto voto de grazas ao Señor Mestre, e aos nenos; a el polo ben que desempeña o Maxisterio, e aos outros pola súa docilidade, aplñicación e aproveitamento.Continúen pois aquel e estes cumprindo cos seus respeitivos deberes, penétrense de toda a súa importancia , do ben que reflúe aos individuos e ao estado do concurso que levan ao corazón das familias e da inexplicabre satisfación que derraman en esta Comisión que ten a honra de lles dirixir a palabra , que será infatigable en propoñer canto conceptúe útil a encher o obxecto para o que foi creada, e que hoxe ten o pracer de distribuir algúns premios aos máis aventaxados nas respeitivas asinatura , e cabendo porén o disgusto de non poder facelo como quixese e o mereceron; pois non van tan lonxe os recursos que dispón como os seus desexos ; hónrenvos emporiso e sérvanvos de estímulo esas condecoracións que vos van colocar nos vosos peitos ; e nenos todos seguide con cega obediencia ao voso Mestre , sede doceis e apricados e convencédevos de que o primeiro ensino é o camiño da virtude , da felicidade e da gloria .
Viva a Raiña Viva a apricación Viva do digno Mestre "
Rematada a alocución o Segredario da Comisión foi chamando un a un dos comprehendidos na seguinte relación , e colocou nos seus peitos a medalla ou lazada a que se fixeron acreedores .
D. Euxenio de Neira, por leitura e ortografía , medalla D. Hilario González, por leitura, fita D. Antonio Rivas, por leitura e conduta, fita D. Manuel Lois, por leitura , fita D. Marcelino Vidal, por escritura e gramática, medalla D. Xosé López Pinza, por escritura, fita D. Faustino Lois, por escritura e gramática, fita D. Xosé López Vilasante, por aritmética D. Modesto Iglesias, por aritmetica e conduta, fita e ortografía , medalla D. Laureano Leirado, por noticia exata de España, fita D. Xosé Méndez Cortiñas, por aritmética D. Manuel Arias de Loio, por xeometría e xeografía, medalla e conduta, fita, D. Eduardo Torres, por aritmética e xeometría, fita D. Eduardo Suárez, por ortografía e aritmé - D. Casiano Pérez Batallón, por xeometría e aritmetica, tica, fita medalla D. Claudio Barrera, por xeometría e aritmé- D. Xoán Ramón Vega, por ortografía, gramática e tica, fita e xeometría, medalla D. Xoán Antonio Pérez , por ortografía e D, Manuel Vega e Armesto, por leitura, escritura, aritmética, fita modestia e aplicación ,medalla D. Manuel Fernández Valcárcel, por leitura D. Xosé Vázquez, por doutrina e aritmética, medalla , escritura, modestia., aplicación e apro - D. Antonio Vázquez, polos seus coñecementos en veitamento, fita todas as materias, medalla D. Domingos Prado, por doutrina, fita D, Manuel María Cabarcos, polos seus coñecementos en todas as materias, medalla.
Cando se acabaron de repartir os premios o escolante D. Xoán Ramón Vega levantouse do seu asento e colocado no punto máis alto da Escola pronunciou en voz clara e intelixible o seguinte discurso , que arrincou nos concurrentes bágoas de tenrura;
" Señor Presidente e máis Señores da Comisió, sérvase a Vosa Señoría dispensarme o que me levante para no meu nome e dos meus amados compañeiros tributar á Vosa Señoría as máis expresivas grazas polo particular aprezo e sumo interese que tomaron nestes últimos exames pola nosa educación e adiantos. Nunca, como nesta vez, temos observado tanto celo e desvelos por proporcionarnos unha sólida felicidade. Agora si, é, que comezamos a coñecermos o mérito das primeiras letras : é constante que elas todo o ensinan e facilitan : as súas doces influenzas coñécense no fausto pazo e na rústica cabana . A educación primaria consola e dá sereidade ao aflicto , contén ao opulento e é segura renda dos vicios , suaviza as paixóns , forma almas tenras, estimula a honra e as virtudes, e nunha palabra é o único e verdadeiro vieiro que conduce á felicidade. E sendo isto así ¿ Por que, amados compañeiros, a ollamos con tanta indiferenza ? ¿ Por que non aproveitamos agora na nosa infancia os consellos e doutrina do noso Señor Mestre ? ¿ Por que non hemos de secundar os afáns e desexos da Ilustre Comisión que tanto interesa toma polo noso benestar ? ¿ Por que non nos faremos ditos a nós e non daremos días de gloria á nosa Patria , honrándoa e enriquencéndoa que agora podemos adquirir ? Apliquémonos, pois, e presurosos abracemos a doutrina e régoas que o noso Señor Mestre nos amosa e sinala.
Sexamos gratos aos nosos pais , que por facernos felices se desvelan ; e tamén ás Autoridades que nos premian e protexen; e polo tanto digamos todos : Viva a Raíña Viva a Comisión Viva o noso Señor Mestre
Con isto deu remate este acto tan tenro e solemne , marchando os netos contentos e alegres , despedindo foguetes polas rúas , acompañados coa gaita do país , única música que se lles puido proporcionar.
Todo o que consinúo nesta acta , acordando a Comisión que das mesma se dirixa unha copia ao Sr. Gobernador desta provincia , para que se digne diapoñer que sexa insertado no Boletín oficial para maior estímulo da estudosa mocedade , e asínano en Sárria a 24 de maio de 1850.
Manuel Vaamonde = Xosé Lois e Rivas = Cibrao Saavedra = Manuel Pérez Batallón = Francisco Macía de Neira = Antonio Macía de Neira, Segredario = É copia . Visto e Prace . Manuel Vaamonde= Antonio Macía de Neira, Segredario = Insírase. García
Comentarios
Publicar un comentario