CRENZAS POPULARES ( SÁRRIA ) ( 604 )

 CRENZAS POPULARES E PRÁCTICAS RELIXIOSAS NA TERRA DE SÁRRIA

Os novos xeitos de vida , a xeralización da sanidade pública  e o abandono de moitas prácticas relixiosas  mantidas durante séculos , fixeron que se foran abandoando  diversas crenzas, moi arraigañadas entre as xentes sinxelas. Poucas seguen vixentes, e , dende logo, moi lonxe do seguimento maioritario  deses tempos pasados. Tanto a nivel individual como en prácticas colectivas  é tan evidente o abandono  que mesmo se perdéu memoria dos rituáis e usos establecidos.

ACEITE DE SAN SERAPIO.-  A chegada da Orde da Mercé a Sárria en 1986 supuxo a sustitución da maioría das imaxes dos altares da igrexa conventual que estivera baixo o goberno da Orde de Santo Agostiño, e a entronización  de imaxes novas tomadas do santoral mercedario. O mártir San Serapio que ocupara espazo no desaparecido altar da Virxe do Rosario, a carón da porta da sancristía, está agora no altar do Sagrado Corazón de Xesús. Como santo avogoso para a curación de doenzas  no seu altar , ao dispor dos fieis, hai frasquiños co " aceite de San Serapio ",

 ÁNIMAS DO PURGATORIO.-  A xeralizada crenza  da existenza dun estado ou lugar onde as almas pecadoras  debían pasar un indeterminado tempo  para se purificaren e quedaren limpas de toda mácula que se podían ver beneficiadas polo froito das oracións e sacrificios dos vivos, e en especial dos seus parentes e amigos, deu lugar á creación de Confraderías  de Ánimas en boa parte das parroquias da comarca e ao establecemento  de misas especiais ao longo do ano, e en especial  no Día de Defuntos . Ademáis , nos días domingo, antes da misa  ofrecíanse responsos "polas ánimas da familia" o oferente de esmolas  e tamén era costume, no Día de Defuntos, que se ofrecesen responsos cantados polo clero parroquial no lugar de enterramento dos parroquiáns. As familias podentes establecían a fundación de misas e responsos nas parroquias e mosteiros , con carácter perpetuo. E mesmo houbo Confraderías de Ánimas constituídas por sacerdotes, destacando a existente en Vilaragunte.

AUGA BENDITA DO SÁBADO SANTO.-  Nos oficios relixiosos do Sábado Santo  incluíase o rito da benzón da auga e os veciños  levaban botellas, olas, baldes e mesmo tinas que gardaban nas casas  para  abenzoar espazos, persoas e  mesmo animáis.

BENZÓN DE ANIMÁIS .-  Os fregueses  solicitaban dos cregos a benzón das reses, e mesmo había festas sinaladas nas que as levaban ás igrexas e capelas facendo o rito de dar voltas con elas darredor do adro . Na actualidade, pola festa de Santo Antón Abade , no Convento da Mercé de Sárria hai un acto de benzón de mascotas e animáis de compañía  que goza de moi boa aceptación.

BENZÓN DE AUTOS .-  Moitas familias , no tempo da xeralización da posesión de veículos propios, solicitaba  dos sacerdotes da súa parroquia que lles abenzoasen o auto. É   acto con pouca implantación e non se dá o caso de benzóns masivas, como as que se fan en Monterroso.

BENZÓN DOS CAMPOS.-  Coa chegada da primavera tiña lugar a procisión  para abenzoar os campos, que se celebraba en todas as parroquias, pedindo a proteción divina  para que se desen boas colleitas.  Os fieis desfiaban dende a igrexa até un punto no que se dese unha ampla vista de terras de cultivo , cantando a ledaiña dos santos   nas que ao nome de cada un deles os  procesionitas  dicían " Ora pro nobis ", " Orate pro nobis ", " Te rogamos audinós ". En San Salvador de Sárria a procisión ía dende a igrexa até os Esqueiredos.

BENZÓN DAS CASAS.-  Era costume bastante xeralizado, cando se remataba a obra dunha  casa nova, ou cando unha familia se establecía nunha vivenda solicitar a presenza  dun crego para abenzoala. Tamén houbo costume de poñer unha placa metálica  na porta de entrada coa imaxe do Sagrado Corazón de Xesúa  riba da frase " Sagrado Corazón de Jesús en Vos confío", ou no caso de familias podentes a instalación dunha imaxe de bulto ou un cadro desa advocación, e mesmo houbo un acto de entroización na Sala de Plenos do Concello. Nas frenteiras de  Villa Andrea e na Casa Pallares hai senllos medallóns con esa representación,

BENZÓN DOS NEGOCIOS.- Ben con carácter particular  ou con publicidade en inauguración de negocios, centros  oficiáis , etc. dábase publicidade ao acto de benzón por un crego, e  a prensa soía recoller a fotografia do momento no que, hisopo en man, o oficiante esparexía as pingas de auga tomadas no caldeiriño. Este costume está practicamente desaparecido.

 BICO NA CODELA DE PAN.-  Nos tempos nos que o pan era un ben escaso , cando fartos da merenda xa non tiñan os rapaces  desexo de rematar o pan que lles deran na casa,  guindaban a codela  a onde non se vira tirado, e antes de desfacerse del  había que  darlle un bico.

BICAR NA MAN AOS SACERDOTES.-  Era uso obrigado, en especial para a xente nova e a mocidade, cando se cruzaban cun crego ou cun  frade achegarse a eles e bicarlles a man. Non era cousa de moito agrado para os bicadores, polo que se albiscaban que chegaba, se había lugar facían por non se achegar a eles. Había cregos que se observaban a maniobra da fuxida queixábanse aos pais do feito, e a rifa   paterna  quedaba grabada nos nenos  cecáis cun par de lapotes ou pasar a vergoña de lle ter que pedir perdón ao cura. Había  cregos que ao recibiren o bico nas mans non se cortaban en darlle unha labazada. Outro bico moi sinalado na vida da xente nova era o que había que dar no anel do bispo cando era a cerimonia da Confirmación.

CAMPANAS DO TRONO.- Existía a crenza  xeralizada de que o son das campás escorrentaba o trono e os trebóns, labor que soía corresponderlle a un pequeno sino posto  na parte alta da espadana da igrexa parroquial.  Tamén cría moita xente que  o estourido dos foguetes  facía fuxir a tronadela.

CAPELIÑAS DE VISITA DOMICILIAR.-  En moitas parroquias, normalmente vencelladas a confrarías,  circulaban unhas caixas de madeira con cristal protector  dentro das que había imaxes  de San Antonio, a Inmaculada, A Virxe do Carme,etc.  que circulaban de casa en casa seguindo quendas establecidas , demorando por días na morada correspondente, e na base  había un espazo para recoller as esmolas  que  se daban.  

CONXURO CONTRA TEMPESTADES, RAIOS , PEDRA E SARAIBA.-  O Sacerdote bvestido de roquete  e estola cunha Cruz na man , con auga bendita  e un Acólito  que lle responda , con contrición  dos seus pecados , con viva fe e esperanza, e perfecta confianza  na misericordia de Deus , con fortaleza  , volto cara de onde ven a tempestade , santiguándose así , e ao aire coa Santa Cruz,  diga : " Per signum Crucis...( oracións en latín )....  Logo bote incenso nunhas brasas e diga unha oración , e despóis o Evanxello da Paz

CONXURO CONTRA DOENZAS  E PESTE E OUTROS MALES QUE SOEN ENTRAREN NALGUNHAS CASAS.-  Vestido o Sacerdote  con roquete e estola , con luzm Cruz e auga bendita, diga ao entrar da casa, ou na porta dela botando auga bendita " Pax et salus huic domui.....Per Christum  Dominun nostrum.Amén"  . Despois  torne a andar a casa toda botando auga bendita, dicindo  estes Psamos: " Qui  confiunt in Domine... qui vivis et regnas in secula seculoru, Amén.  Despóis disto, torne a andar toda a casa , rociándoa con auga bendita, dicindo od outros vinco últimos Psalmos do canticum graduum," De prfundis clamavit". Dígase o último Evanxello de San Xoán : "In principio erat verbum....E o de San Lucas: Missus  est Angelus Gabriel Deo . E o Credo e Salve Regina coa súa coleta ordinariade "concede nos famulos tuos"

CONXURO CONTRA  TODO HOME OU MULLER  ENDEMOÑADOS.-  Consello é  de santos e varóns espirituáis , que o Sacerdote que  houber de sacar demos, se prepare  con xexún, oración  e contrición, e con humildade e bágoas;  e dita a Misa do Espiritu Santo , así derretido , se achegue ao endemoñado  con Cruz, luz , Reliquias, auga bendita,  diga con grande fe e confianza da súa devoción : "  In Nomine Patris... Dominus voviscum.Et cum spiritu.Oremus.... Gloria tibi Domini....Evangelium... Oremus.... Evangelium....   Exorcizo te , inmunde spiritus..... Ergo maledicte Sathana  recosce setentiam tuam,,, Adiuro te ergo Sathana....Evangelium...Oremus...


CORPOS SANTOS .-  Recibían especial veneración os restos mortáis daquelas persoas que, ao  andar nos seus sepulcros aparecían incorruptos.  No Mosteiro da Madalena  recibían veneración os Corpos Santos, dous frades italianos que fundaran o mosteiro e outros de monxes. A xente atribuíalle carácter miragreiro  á terra que envolvía eses restos  e collíana para levala ás súas casas, e para evitalo puxeron unha garande pedra nese espazo, que estaba dentro da igrexa, fronte á porta do claustro. Outro corpo santo moi significado na  comarca foi o de San Fraiz, depositado segundo moi antiga tradición, na igrexa de Santa María do Mao.

CRUZ MAGNA DE SAMOS.-  Tamén coñecida como Cruz de Brandila, por figurar como doador da mesma para o mosteiro de San Xulián e Santa Basilisa de Samos. A xente da comarca atribuíalle  condicións sanadoras. Foi roubada.

ESCORRENTAR TRONOS E TREBÓNS.-  Crían que  invocando a Santa Bárbara toda desgraza ocasionada polo trebón, raios e tronos desaparecerís. Dicían " Santa Bárbara bendita que no ceo estás escrita , en papel de auga bendita, garda pan e garda viño garda á xente no camiño". Polo xuizo seguido polo asasiñato do Cura de Lóuzara sabemos que  entre outros beneficios gozaba do de recibir  un xamón de cada casa da parroquia " por escorrentar o trono".

EXORCISMOS.-  Os ritos reservados aos cregos  para curar  enfeitizados, endemoñados, facer conxuros , etc. tiñan que seren seguidos segundo o Ritual Romano. Os exorcismos, escritos en latín,  figuraban en libriños específicos  e cecáis en casos fosen seguidos  por persoas leigas  que recibirían total desaprobación das autoridades eclesiásticas  e mesmo  a condea da Santa Inquisición baixo da acusación de bruxería . *  O Bispo de Lugo en Visita Pastoral á parroquia de Santa Mariña de Sárria  en 22.10.1772 deixóu mandado "  Encomenda ao dito Cura non consinta  que nas súas freguesías haxa  crego mercenario (* )  que sen licenza expresa  da Súa Iliustrísima , nin esconxure a ningunha persoa  que dicer estar enfeitizada , ou endemoñada,  nin lle  fagan nin bote escritos, nin digan misa sen colo e coa decenza que se require , máis se  tiveren necesidade de abenzoar  os campos, casas , conxuros de tempestade, lagosta ou outros anormáis  nocivos, farao como se prevén no Ritual Romano do que usarán  e non de Remixio, nin Manofilo  e o dito auto farano  saber aos ditos mercenarios para que o cumpran. ** E no caso  de que o celo e a providencia  ditasen hai necesidade  de exorcismos  estes se fagan  polo Ritual Romano  e non por ningún outro  libro nin escrito".

( * ) Sacerdote mercenario era aquel que recibindo a orde do presbiteriado  non tiña beneficio, parroquia ou capelanía coas que se soster , e  vivía  do que podía recibir por sustitucións, celebración de misas ou participación en enterros .  Estaban sometidos ao control dos párrocos da súa residencia, e en moitos casos  non estaban autorizados para confesores, en especial de mulleres.

FLORES E FOLLAXE DO ESTRADO DE RÚAS .- Nas festas de Corpus ( festa oficial do Concello ) e de San Xoán ( festa popular  )  facíase estrado na Rúa Maior con espadanas, fiuncho  e flores para o paso das procisións eucarísticas. A de Corpus saía, e segue a sair,  dende San Salvador pasando por Santa Mariña e a de Corpus saía de Santa Mariña subía até San Salvador dende onde  baixaba para visitar as capelas de San Roque ( Casa do Barrio ) e da Virxe do Perpetuo Socorro ( Villa Andrea ). De poucos anos para acó suprimouse  a subida até San Salvador.  Unha vez pasada a procesión xentes devotas recollían  as flores e follaxe do estrado, abenzoado polo paso do Santísimo, e levábano para as  súas casas como elemento protector.

FLORES DA NOITE DE SAN XOÁN  .-  Na noite do 23 ao 24 de San Xoán era tradicional poñer flores silvestres  nas frenteiras das casas da vila, que tamén se gardaban como sortilexio  unha vez retiradas.

FONTE DE AUGAS FERRAS DA RIBEIRA DOS CUCOS  .- Beira do Camiño da Ribeira dos Cucos, perto do río, e no espazo onde agora está a Pía Municipal dos nenos había unha fonte de augas ferras , catalogada como tal a fináis do século XIX, á que concorrían  veciños da vila e auguistas  en tempo de verán. Recoñecíanlle virtudes curativas, especialmente contra a anemia. Cando se fixo a Praia Fluvial do Chanto foi tapada e puxeron un cano que vertía direitamente ao río, ao pé da presa do Muiño da Ponte Riveira, A bica desaparecéu comida polo ferruxe e  o aproveitamento das augas mineráis desaparecéu.

FONTE DE MIRALLOS.-  Beira do Camiño de Santiago, máis adiante  da igrexa parroquial, entre Mirallos e a Pena, hai unha fonte  ( Fonte da Virxe ),  formada por dous corpos verticáis, o baixo  coa fonte e o alto cunha fornela onde debéu haber unha imaxe de pedra. A crenza popular recoñecía ás augas desta fonte virtudes curativas, especialmente para as doenzas dos ollos. A falla de limpeza e o descoido na conservación do manantío  fixeron que haxa tempo que non se observe a presenza de augas. Ademáis o costume dos peregrinos de poñer pedras ali por onde van pasando fixo que tanto  a fonte como a fornela se vexan invadidas por moreiñas de pedra, escritos, estampas relixiosas e refugallo.

FONTE DAS VIRTUDES.-   Entre o a Capela de San Marco ( Biville )  e o Pico do Faro do Páramo, a Fonte das Virtudes,  a cuxo carón hai a tradición de que existíu unha capela,  da lugar ao nacemento dun regueiro que rende as súas augas ao río Sárria en Vilapedre. O seu nome fai alusión á xerenza xeralizada na contorna de que  a auga dese arnado  tiña virtudes  miragreiras  para a curación de doenzas.  

LIBROS DE CONXUROS.- Os cregos manexaban., para facer os conxuros autorizados pola Igrexa , libros nos que figuraban os ritos  que se tiñan que facer . Na comarca de Sárria apareceu  un libro   chamado " Libro de Conxuros  contra treboadas  contra vermes e arañola, contra pestes  e males contaxiosos , contra rabia  e contra endemoñados , contra as aves , roncos , ratos, lagostas e contra  todos calisquer animáis  corrosivos que danan viñas e pans , e árbores de calquera semente ; agora novamente enadidos . Sacados  de Misáis , Manuáis e Breviarios Romanos ; e da Sagrada Escritura. Composto e ordeado  polo P. Fr. Diego de Céspedes , Monxe Bernardo, Prioiro  do Mosteiro Real  da Nosa Señora  a Branca de Marcilla, e Lector de Sagrada Teoloxía. Con Licenza. En  Pamplona , pola herdeira de  Carlos de Labayén. Ano 1641,." Foi aprobado  en 23 de agosto de 1626, e en 28 de xuño de 1627 , por  frei Marcos de los Huercos  e tiña o prezo sinalado de tres maravedís por prego ( Martín de Uribarri,  19 de xuño de 1627. Contido:  Conxuros   contra tempestades , raios , pedra  e saraiba. Conxuros contra doenzas  e peste, e outros males que soen entraren nalguhas casas. Conxuros contra todo home ou muller endemoñados. Conxuro contra vermes,  Conxuros contra trasnos  e bruxas  que soen amolar algunhas casas e ás persoas delas, Nenos e Nenas, homes e mulleres.

LIBRO DE SAN CIBRAO "O CIPRIANILLO" .-  Libro que, como en todas as comarcas galegas, contiña  oracións, ensalmos e  relación de  pasos a seguir para facer posible o achado de "tesouros " ocultos en antigos xacementos arqueolóxicos, que permitirían que  quen do librro se servisen achar o premio de inmensas riquezas.  Esa crenza  deu lugar a que  se cavase en espazos de castros ou se abrisen as mámoas.

LOUREIRO DO DOMINGO DE RAMOS .-  En Sárria na procisión do Domingo de Ramos  nenos, mozos e maiores  participaban levando ramos de loureiro, e os máis fortes portando arboriñas de bon tamaño. Pouco a pouco  foron aparecendo ramalliños de oliveira e palmas  adquiridas en comerzos. Mantense na actualidade a crenza  de que os ramallos bendecidos  son  protectores  contra o mal e póñenos nos portáis das casas e as palmas  nos balcóns.

MISA DO GALO.-  Na Noiteboa era  un acto  de xeral devoción. Moitos fieis ían ás igrexas para asistiren á  misa  da  medianoite, onde cantaban panxoliñas. Na actualidade son moi poucas as  persoas que manteñen a súa presenza neste acto relixioso.

MISA DE SAN SILVESTRE 

MISAS GREGORIANAS 

OFRECIDOS.- Ofrecidos con hábito.-  Homes e mulleres que  desexaban obter sanación ou beneficios   comprometíanse a vestiren hábito cinguido , tanto na esperanza de obter o pedido como en agradecemento por telo conseguido.

PALETILLA CAÍDA

PETOS DE ÁNIMAS  .-

POÑER  O  SANTO

PUÑADA DE TERRA

PURIFICACIÓN DAS MULLERES PARIDAS

RAMO DO ALBOROQUE 

RAMO DA VENDA DE VIÑO

RESPONSOS 

ROGATIVAS

ROMAXE DE GOIÁN 

ROMAXE DE MIRALLOS

ROMAXE DOS REMEDIOS

ROMAXE DE SAN CRISTOVO DO REAL 

ROMAXE DE SAN FRAIZ 

ROMAXE DE SAN MARCO

ROMAXE DE SAN PAIO

ROMAXE DE SAN XOÁN DO RESTRELO

ROMAXE DE SANTA MARÍA DE LOIO

ROMAXE DE SANTA MARÍA DE VILAMBRÁN 

ROMAXE DE VILARMOSTEIRO

ROMAXE DA VIRXE DOS ABELEDOS

ROMAXE DA VIRXE DO CEBREIRO

ROSCAS DE SAN BRAIS 

ROMAXE DE SAN VITOIRO 

SALUDADOR

VACALOURA

Comentarios

Publicacións populares