SANTO CRISTO DE GOIÁN ( 603 )
SANTO CRISTO DE GOIÁN ( 603 )
Eduardo Lence-Santar Guitián vivíu na vila de Sárria até o ano 1901, pasando a residir na cidade de Mondoñedo, onde foi activo colaborador de " La Voz de Mondoñedo ", publicación semanal na que incluiu traballos relacionados coa Terra de Sárria. Un dos primeiros adicóuno á romaría de " O Cristo de Goián ", no que recolle as súas impresións da súa presenza no santuario do monte do Páramo.
A igrexa de San Miguel de Goián, baixo do monte do Faro de Páramo , garda dende séculos atrás unha moi venerada imaxe de Cristo Crucificado, e especialmente darredor do primeiro de setembro de cada un ano ali acodían milleiros de devotos , que a pé ou dacabalo, chegaban dende Terra de Luaces, O Corgo. concellos do Partido de Sárria, Pallares e Portomarín, O Saviñao... seguindo os vellos camiños, sendo de sinalar que até darredor de 1940 non houbo estrada practicable , e somente había mellora no xeito de se achegar ao santuario para os que dende 1880 podían chegar en tren á Pobra do San Xiao ou Sárria, seguindo a ruta polo Monte de Pena Aguieira e polo camiño de Frades.
Ese escenario preséntao de primeira man Eduardo Lence Guitián ( que acabaría asinando como Eduardo Lence-Santar e Guitián ) que dende Sárria e na compaña du fato de amigos, montando un besto do Xoán da Costa, sairon cara Goián.
Nese domingo festeiro Lence Guiián foi seguindo os trancos propios dunha celebración multidudinaria , que aínda se mantén, neste primeiro cuarto do século XXI, reducida ás funcións relixiosas e ás actividades musicáis con orquestras. E só a presenza dos " Gaiteiros de Goián" rende homenaxe aos miticos " Marañas" e " Baliña" que tanto influiron en Lence Santar, que bebéu neles a súa formación como gaiteiro.
1.- Xuntanza na Taberna de Reboiro, en San Lázaro, para tomar un chisco. 2.- Os camiños soportan unha chea de xente que leva velas de cera virxe acesas. 3.- Coñecen en Requeixo o caso dunha moza costureira adoecida por " frida de ollo " ( mal de ollo ) que ía para o Santuario acompañada polos seus pais. 4.- Chegados á igrexa oen misa. 5.- Entregan a esmola e un vellote "pónlles o Santo", dándolles benzón con palabras pouco entendibles. 6.- A esmola dos fieis , posta á vista, era de millo, estrigas, centeo... 7.- No souto da festa hai telderetes onde venden resolío, roscas, pantrigo, viño de Amandi, gasosas, carne salcochada , empanadas de papuxas , teas, panos de seda, faixas, boinas , espellos... 8.- Hai recitadores do Responso de Santo Antón a real ou de " La vida de Juana Chalequera ). 9.- Os cegos,tocadotes de violín, cantan e recitan os seus cantares explicados con debuxos feitos en gtandes lenzos. 10.- Os romeiros, esquecedno o traxe galego, visten á moderna. 11.- Os gaiteiros Marañas e Baliñas amosan a súa mestría. 12.- Asisten á Misa Maior . seguen a procesión que remata con disparo de foguetes e a queima dunha madama . 13.- Para o xantar ofrecen nos telderetes torradas, carne de porco, roscas de Sober, queixo de tetilla, viño de Lemos . 14.- Ás catro da tarde comeza o baile no souto dirixido polos gaiteiros. 15.- A desfeita: Alzan liorta os mozos , armados con pedras , paus e varas, mallando a eito na xente, con activa participación da mocedade de Sáa e de Piñeiro , a xente fuxe polas corgas e o baleiro souto da festa " queda estrado de xardolos, paraugas e pingotas de sangue",
Por este relato do que acabaría sendo Cronista Oficial de Mondoñedo podemos coñecer como se desenvolvía a romaría do Santo Cristo de Goián nos anos rabeiros do século XIX.
..........................................................................
( La Voz de Mondoñedo, 17 de febreiro de 1906 )
DA TERRA DE SÁRRIA
O CRISTO DE GOIÁN
Ó meu bon amiguiño i escolmado amiguiño Victoriano López
I
Agochada antre arborados . no pé dos montes do Páramo, atópase a vella igrexa de San Miguel de Goián onde se venera con moita reverencia o Santísimo Cristo.
¡ Meu Dios ! non é o mesmo decilo que ver a festa que lle fai o primeiro domingo de Setembro ; unha festa que lle ronca o calleiro , dan máis señoras e sonadas da provincia.
Dous ou tres días dinantes da romaría xa se ven cantos camiños van pró santuario , atuados de devotos , que de dez légoas á redonda veñen a cumprimentar a promesa , ora con velas de cera virxen acesas nas degresadas maus , " que abren os sucos i erguen o rego" , ora coa cara cuberta e hábito semeado de ladillo e cruciñas amarelas.
¡ Inda a impiedade non o asoballa todo !. Inda o ouro non é o Dios de tódalas xentes !,
¡ Non que logo ! Esa caterva de endemoñados escéutecos que cobardemente poñen lume ós mosteiros e tecen decote derrapós para aldraxar as reverenciadas imaxes, esfáchanse ante a enxebre relixiosidade dos fillos da miña terra.
Tambén estaba eu ofrecido , e como son comenencieiro, montei de acachapernas no besto de Xan da Costa e botei a camiñare prá festa pouco despois de lumbrigar o día.
Non pintaba mal o ceo , limpo como ollo de galo ; a mañanciña tiña bon carís, ó direito i ansi eu seña da Virxen non se abaneaba unha folla. O sole botaba o fuciño por enriba da Meda i ps paxaros chiaban antre as silveirasm , que era unha arrechouchería.
Ó pasare polo San Lázaro metinme entre un fato de rapazas e rapaces, que iban aturulando , e mollamos a palleta cunhas copas de augardente na taberna de Reboiro. Tanto foi o que pillamos , que nos fixo arrotar e beilar os ollos. I habíaos no rebaño tan morniños, tan fitadores...¡ Val máis calalo !,
Ó estare aviscando o casar de Requeixo ouzamos laiar detráis das silveiras da veira do camiño . Como a curiosidade soio é boa prá roupa e onde non chaman a un nadia debe meter o fociño . seguimos cara adiante . Ó pouco tempo ouvimos dar ¡ a de Dios !. Volvemos , pois, ás carreiras para atráis e ollamos estoncias a unhas mulleriñas i un home que tiñan conta dunha rapariga, pencada de truitas, vestida con hábito cardoxo.
- ¡ Asús ! , ¿ Que tendes ehí, mulleres ? , - dixen eu -.
- Cale, galán, cale , - contestou chorando e botando as maus á testa unha das mulleres- . Nadia sabe o que nos pasa.
-¡ E logo ?
- Estalle sin toar esta nosa filla.
- ¡ Avemaría de gracia ! ¿ Que mal ten ?
- Contareille, galán. Fai un ano prá sacada que viña ela de cosere de fora . Sería eisí coma entre lusco e fusco. Ó choutar pola portaleira da curtiña saíulle ó camiño a lurpia de Marzán , e ollándoa de fite a fite , fíxolle tal frida de ollo , que a rapariga tivo que vire prá casa rastrexando coma as cóbregas, e berrando coma se a trabasen os lobos. ¡ Miña xoiña ! . Dende entón, foise poñendo murcha de todo, civouse e tódolos días gorma dous escarabellos e un novelo de la.
- ¡ Renégote demo !. Que cousas pasan no mundo . ¿ E como non a levaron ó saludador do Páram ?.
- Xa lla levaron, galán , xa lla levamos : cuspinoulle tres veces na boca e fíxolle unha figa con mangas pro ¡ nin por esas !, anque a verdá sea dita , i unha cousa non ten que vere coa i outra, parez que agora non bota os novelos tan grosos.
- ¡ Gracias a Dios !. Pois mire: a min paresme que ise rasquicio ll ' ha ire liscando pouquiño a pouquiño, Dios diante.
- Non pois agás que Diol-o faiga ; ¡ nadia deste mundo a sana !. Por iso ven hoxe ofrecida ó Santísimo Cristo , - ¡ alabado seña ! -, a vere se fai un milagre . E mire: si nos fina terémoslle unha perda moi grande , no tocantes a costureira non hai quen poida con ela en toda a Lobataira; ganáballe un rial todos os días.
- ¡ Mal pocado !. E malicina ¿ déronlle algunha ?.
- ¡ Mai que me pariu ! Xa lle temos aduanado e gastado moitísimo, o que non se pode nomear , por riba de trinta riás. Tomoulle tamén vintecinco baños na mar salada da Cruña en catro días , i a conta foille a mesma : nin arre ni xo . Agora, faigolle traguer nove cebolas i os ollos dun sapo dependurados do pescozo , pois díxome un probe que non se atopaba cousa millor prá frida de ollo.
- E tenlle razón. Din que con isa maleciña foi conque curaron de todo ao Herdeiro de Sub- Riba, que hastra lle fixo guindar fora do corpo catro demos longaritos e peludos.
A todo isto foi volvendo en sí a rapaza , fizo unhas caretas que empuñan , remelou un ollo e puxose a oubear como si fora un can , foralle a i alma.
- Agora podemos picar, - dixo o pai da rapariga .- porque xa lle vai liscando o mal. Dádeme a meniña que a levo diante min no faco.
Avantamos. Rubimos o arieiro outeiro de Santo Estevo , parrafeando de varios casos e cousas.
A bris dos picorutos demos de frente , deixando un arrecadente cheirume a carqueixas e cabrinfollas.
Sin prodecatarnos fumos deixando atráis , a entrambas as veiras do camiño a Santalla , o Cruceiro e Guillade , aldeiñas con moitas meses , garbo dos probes labregos , no meio dunha grinalda tecida por verdes xardos, espiñosas silvas-macho i amarelos sampedros.
Dimpois ollamos a Frades. Solitáreo pobiño , con moura eirexa, cuberta de mofo , capás de lembrare os tempos da mourindá.
Naquk intre ouzamos unhas deloridas folgas, tocadas polas fanadas campás , e repetidas polos ecos cal si fora un salaio que trastallaba o curazón, facendo esquecer as faranduladas diste mundo cativo pra erguer os ollos e pensar no ceio.
Na fondura , lonxe, somellando brancas pombas descangalladas, fumegaban as chousas de Vilapedre , i ós seus pés , a modo dunha liña de cristal, o maino río Sárria, polas veiras do cal erguense longas ringleiras de guiados chopos e garabullados zárceles.
Ras co ras do horizonte , o altísimo picoruto de Penamaior , que a modo dun queixo de San Simón, parece anganchar o ceio, escornándose coas nubes , que aquil día parecían feitas con rocadas de escarpullada la.
Dimpois de rubir a apicada costa de Matavellas atravesamos polo meio e meio das oito ou dez chousiñas que pra sair probemente do día terá o irto e tan montañoso pobiño da Serra, algún gando miudo i esfamia das xuvencas. No ar peneiraban lagarteiros e miatos. Antre as uces i escallos depicaban nos gruños corvos e choias.
Comentarios
Publicar un comentario