MOSTEIROS DA TERRA DE SÁRRIA ( 649 )
MOSTEIROS DA TERRA DE SÁRRIA ( 649 )
Na Idade Media nas terras que compoñen a comarca sarriá coñeceron a existenza de non menos de cincuenta institucións monásticas: eremitorios , mosteiros e mosteirolos , nos que os relixiosos facína vida en comú, seguindo as régoas dos Santos Padres. Moitas das casas cenobíticas eran de tipo familiar , nos que as liñas abaciáis correspondían sucesivamente a membros do mesmo sangue e unha boa parte dos monxes e monxas eran familiares daqueles que presidían as comunidades.
Vencellados a estes mosteiros estaban os vasalos e as terras de onde se obtiñan os recursos económicos para atender as necesidades de vestido e alimento dos relixiosos , a atención do culto nas igrexas e anexos , a dotación de luminarias dos altares , o recibimento de pobres e peregrinos, e para facer as obras das casas da súa moradía, ermidas e capelas , arranxo de camiños e formación de pontes , e formación e incremento do armentío mosteiral e a percepción de rendas pola cesión de aproitamentos da fincabilidade propia, todo o que convertía en auténticos " señores " e potentados aos superiores desas comunidades relixiosas, engrandecidas coas doazóns de bens por reis, nobres e particulares ,
A Comarca de Sárria , no dicir do Padre Sarmiento , constituiu unha auténtica " Ribeira Sagrada" , pola proliferación de casas cenobíticas, que na maior parte dos casos acabaron caendo baixo o dominio do Real Mosteiro de San Xulián e Santa Basilisa de Samos.
A existenza de tan elevado número de mosteiros condicionóu o xeito de vida de xerazóns de servos e campesiños que puxeron en produción veigas , searas, gándaras e montes a poulo e poboaron casares e aldeas . Todos os actos da vida das comunidades , na sucesión dos séculos , xiraron darredor das normas impostas polo monxes e o clero parroquial . O proceso de cristianización conformóu o carácter de homes e mulleres e os valores comunitarios.
***********************************************************************************
A VOZ " MOSTEIRO" NA TERRA DE SÁRRIA
MOSTEIRÓ.- Lugar da parroquia de Santa María de Góo ( O Incio ), na beira do río Mao ( encoro de Vilasouto ) . En 1981 tiña dúas casas e 8 habitantes . O seu nome é a evolución da denominación " Mosteirolo " ( diminutivo de mosteiro ), que se debe á existencia dun pequeno mosteiro. Hai memoria da existenza dunha capela.
MOSTEIRO.- Paraxe perto do Piornedo, na parroquia de San Salvador do Mao ( O Incio )
MOSTEIRO ( O ).- Casar da parroquia de San Pedro de Bande ( Láncara ) . En 1870 tiña unha casa habitada e 1 deshabitada. Foi o lugar onde estivo asentado o Mosteiro de San Salvador de Bande.
MOSTEIRO ,- Paraxe en Santiago de Cedrón ( Láncara ).
MOSTEIRO.- Nome oficial recibido pola escola de ensino primario chamada de Mosteiro- Cedrón ( Láncara ),
MOSTEIRO.- Paraxe perto de Souto de Ferradal ( Láncara )
MOSTEIRO VELLO ( Mosteirovello ).- Lugar da parroquia de Santa María de Castro do Rei de Lemos ( Paradela ). No seu Campo da Feira celébrase a Feira do Tres.
MOSTEIRO ( O ).- Casar da parroquia de Santiago de Barbadelo ( Sárria ) . En 1981 figuraba con dúas casas e 9 habitantes. Esta denominación conviviu nalgunha documentación coa de " Barbadelo" ( hai que sinalar que Barbadelo, nome da parroquia tomado do río Barbadelo , non aparece hoxe en ningún lugar ou casar ), A primeira denominación do lugar foi a " Domni Audilani ", despóis chamárnlle " Loci Santi Iacobio" e os monse de Samos déronlle por nome " Casa Barbatelli". Na Casa do Mosteiro, que foi foral de Samos dependente do Priorado de Barbadelo , a fináis do século XIX estivo instalada unha escola primaria incompleta. No lugar está a Igrexa de Santiago de Barbadelo ( que foi mosteiral ), co Hospitaliño adosado á sancrístía e o adro cemiterio, En 1957 alzóuse a escola mista que acabóu convertida en Albergue de Peregrinos. Os veciños da parroquia compraron os terreos existentes diante do que fora edificio escolar , e neles fixeron o Campo da Festa e o Cemiterio Novo . Nos anos da guerra civil ( 1936 /39 ) e posteriores houbo no lugar un Destacamento da Garda Civil.
***********************************************************************************
O número de mosteiros establecidos na Terra de Sárria é moi elevado, porén moi poucos autores destacaron este feito que, por séculos , condicionóu a vida dos seus habitantes , o réxime de propiedade , o ritmo dos traballos e as pràctias relixiosas e civís de xeracións de homes e mulleres unidas a eles, unhas veces como vasalos , e máis adiante como foreiros.
Foron institucións monacáis na Terra de Sárria as seguintes:
.....................................................................................................................................................................
MOSTEIROS DA BACÍA DO RÍO DA SÁRRIA
1.- MOSTEIRO DE SAN PEDRO DO ERMO..- Na parroquia de Sant Breixo da Balsa ( Triacastela ) ntamén chamada San Breixo de Baldemar ou San Breixo de Triacastel . Gardóu memoria do desaparecido mosteiro a Capela de San Pedro . * Reinando Ramiro I o Conde Gatón, repoboador do Bierzo e de Astorga, de estirpe real, avó do rei pola parte da súa muller, recibiu o mosteiro situado na aba do Monte Seiro ( Monte da Meda ) e a vila de Ramil , da lexítima dun home chamado Sabarico , mosteiro que o rei consideraba como da súa familia. O seu mellor momento tívoo esta institución no tempo do abade Sancho. Foi constuido polo Conde Gatón (850 a 866 ) que lle deu a vila de Ramil. No ano 919 El-Rei Ordoño II e a raiña Elvira fixeron doazón do mosteiro á Igrexa de Santiago. "....Confirmamos o lugar do Mosteiro , a tí santo abade, chamado de San Pedro e San Paulo, que está fundado no territorio de Triacastela, na provincia de Lugo, que o restauróu o noso avó Gatón, na raiz do monte que din Monte Seiro ( A Meda ) no Ermo " e concedétonlle libros, ornamentos, alfaias e señoríos , considerándoo como cousa propia e dependente da súa familia , polo que dispuxeron que a súa igrexa non fose nin parroquial nin pública, senón para uso exclusivo dos monxes. ** O mesmo Vermudo II , en doce de abril de 993 confirmóu a doazón feita á Igrexa de Santiago de Compostela.** Consérvase a capela que garda no sei interior imaxes de tosca feitura e ocasionalmente teñen aparecido restos de edificacións cando se fan movementos de terras nos terreos de a carón da zona que a tradición sinala como lugar de asentamento do cenobio.
2.- MOSTEIRO DE SAN MIGUEL DE MONTÁN.- Na parroquia de Santa María de Montán , coñecida tamén como " San Miguel da Costa " ( Samos ). A freguesía pertencéu á Xurisdición e Concello de Samos. ** Por escritura de 2 de novembro de 1028 o presbítero RIQUILA fixo pauto e testamento para o lugar santo de San Miguel e Santo Andrea , na VILA DE MONTÁN , onde dicián CAMPO , e para a congregación que ali facía vida santa . Establecñeu que lle daba a este mosteiro a cuarta parte nas casas e os casares e pumeregas, e a metade da vila de fora, coas trigarizas, liñares e cortiñeiros , e a metade das árbores e as pumaregas , que estaban fora do casar, Fixo o pauto na presenza de Pelagius, presbítero , Petrus, presbítero, Didacus, presbítero e de toda a congregación de San Miguel. A doazón ao lugar santo de San Miguel de Montán, fíxoa " polas estremas de Lousada de Caloine , por Quintela até a Fonte de Estel, por Pena Corval até a Fervenza de Toca , polo Carballo até Pando , polo Castro de San Fiz até Gualari , e con toda a súa parte nos montes e as devesas . Este lugar de San Miguel, que foi a " Villa Sancti Michaelis" do Códice Calistino aparece nos itinerarios de peregrinos como "San Miguel de Montán" e "San Miguel da Costa", sinalada á distancia de unha légoa de Triacastela. O mosteiro desaparecéu e no Burgo de Montán estableceus un hospital de peregrinos, que deixóu memoria no topónico rexistrado dentro da aldea, O topónimo "San Miguel" está presente en fincas de perto do "regueiro de San Miguel", onde aínda no século XVIII se documentaban " os muiños de San Miguel". Tamén, por riba da igrexa de Santa María de Montán se conserva o topónimo " A Costa", que con toda cñlaridade nos remite á documentación dos itinerarios xacobeos. ** A identificación do mosteiro de San Miguel de Montán foi publicada por vez primeira no Boletín do Seminario de Estudos Sarriaos, aportando a versión en galego da escritura de 2.11.1028 , feita por Xaime Félix López Arias. O Hospital de Montán foi identificado e publicada a primicia pola historiadora Rosa Vázquez Santos.
3..-MOSTEIRO DE SAN ROMAO DE LOUSADA.- ( Samos ). Na parroquia de San Romao de Lousada que foi parte do medieval Condado de " Lausata", e despóis da Xurisdición e do Concello de Samos. A freguesía, na súa parte norte, e até A Furela, estaba atravesada polo Camiño de Santiago.
Foi mosteiro dúplice que acabóu desaparecendo e os seus bens pasaron a formar parte do patrimonio do mosteiro samonense.
Na doazón do abade Don Diego ( 1020-1061 ) lese o seguinte : " E na vila que din LOUSADA , a vila que din de Beade , que foi de Ariulfo , que lla compréi aos frades e monxas de SAN ROMAO , polo que recibiron de nós quince soldos ....." "...... E ademáis alí en LOUSADA , media vila que foi da irmá TRUDILO , que nola deu polos nosos beneficios ....".
4..- MOSTEIRO DE RENCHE.- ( Santiago de Pompeán ) . Na parroquia de Santiago de Renche ( Samos ) pertencente á Xurisdición e Concello de Samos.
5. -MOSTEIRO DE SAN XULIÁN E SANTA BASILISA DE SAMOS..
6..- MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DE BARXA..- Na parroquia de Santo Estevo de Calvor ( Sárria ). Esta freguesía formóu parte da Xurisdición e Concello de Samos até a súa integración no Concello de Sárria en 1840.
A memoria deste mosteiro , unha vez desaparecido , permanecéu na capela de San Salvador, hoxe desaparecida.
7. - MOSTEIRO DE SANTO ESTEVO DE CALVOR.- Na parroquia de Santo Estevo de Calvor ( Sárria ), até 1840 na xurisdición e concello de Samos.* Por unha escritura de 24 de abril de 785 , obrante no Tombo de Samos, sábese que estaba baixo da advocación de Santo Estevo, San Xoán Bautista e os santos Pedro e Paulos . Foi fundado por "Adilanus " , baixo da tutela do Mosteiro de Samos, que lle deu para poboalo os monxes Degaredus, confeso, Viligus, obtinente dos destros, Leovigildus, confeso, Eita, diácono, Avolinus, Eitor e Mazón. A igrexa e o mosteiro dín estar no territorio do Monte Seiro ( Monte da Meda ) discurrente o " río da Sárria " , riba do "Castro Astórica " na " Villa Calvaria", dentro dos termos do mosteiro de Samos.. O fundador dotouno con herdades : No Val sete igrexas, San Pedro de Casario , outra vila en Muro Mahamut ( Ronfe ), outra vila en Formiz e outra en Mari Morto. Sinalaba como obriga de que a congregación de monxes servise sempre aos Señores de Samos. Asinaron a escritura como testemuñas Riquila, Aidelovo e Sonna , e Odoarius Randiniz fillo de Randinus. ** O 12 de xaneiro de 1033 recibiu , de mans de don Rodrigo , o vigairo de Samos recibiu a Casa de Santo Estevo de Calvor, baixo afiuzamento de 120 soldos, entregados por Citi Maoriz, Menendo Gundisalvi, Pinioulus Faginiz, Gobes, Telius Doneliz, Rodericus Trasoiz , Didacus Godesteiz , Arias Garsediz e Daudi Gondemariz. Quedaba obrigado a laborar a vila e tela facendo servizo aos señores de Samos , sen estranala a parte allea.
8.-MOSTEIRO DE SAN VICENZO DE FROIÁN .- Na parroquia de San Vicenzo de Froián ( Sárria ) até 1840 na Xurisdición e Concello de Samos, pasando entón a pertencer ao de Sárria.
9.- MOSTEIRO DE SAN PAIO DE CESÁR .- Na parroquia de San Salvador de Cesár, pertencente ao arcebispado de Santiago de Compostela , até a súa integración na diocese de Lugo e que en parte foi Couto do Cabido compostelán, de Samos e da Capelanía de Santa Catarina. ** O mosteiro medieval de tipo familiar aparece documentado en 29 de marzo de 958 , cando CARTAMIRO e a súa muller VIDIRILLI concederon ao Mosteiro de Samos a vila de Cesár, agás unha terza parte que é do " Loci Sancti Iacobi" ( Barbadelo ) nas herdades de fora. Sinalaron que os bens fosen en benefiicio dos habitadores no Mosteiro de Cesár , para vestimenta e alimentación dos monxes e sinalaron ademáis os servos adscritos para o servizo do mosteiro , todo baixo a dependenza de Samos. Pola posesión do Mosteiro de San Paio de Cesár foi seguido pleito promovido polo Mosteiro de Barbadelo, coa intervención do bispo Rudesindus e Mondoñedo, contra o abade do Mosteiro de Samos , Novidius. ** En 9 de maio de 960 foi recoñecido o dereito de Samos á propiedade de San Paio de Cesár, agás a pequena participación correspondente ao mosteiro de Santiago de Barbadelo.** Desaparecido o mosteiro a súa memoria permanece na Casa de San Paio existente na parroquia.
10.- MOSTEIRO DE SANTO ANTOIÑO DE SÁRRIA.- Na parroquia de Santa Eufemia de Santo Antolín, tamén coñecida eclesiásticamente, como Santo Antolín de Touville, dependente da Xurisdición e Concello de Samos até o ano 1840 no que se integróu no de Sárria.Garda lembranza do desaparecido mosteiro a denominación de " Santo Antolín" que permanece nun dos lugares da parroquia, da que é titular Santa Eufemia. Foi un mosteiro medieval , unido a Samos dende a súa orixe. A igrexa foi consgrada Petrus de Astorga. ** Por escritura do seu abade Didacus , que sería máis adiante abade de Samos, o 28 de xaneiro de 1026 fixo dotación a favor de Santo Antoíño de Sárria , de vilas e herdades en Goimil, Seteventos , Quintela e Corvelle , ademáis de ornamentos da igrexa , unha campá ( " sino" ), unha cruz , a caixa dos Evanxeos en prata, un cálice en prata , os veos principáis pendurados entre o templo e o altar , que eran de seda e liño , e outros frontáis ; coa vestimenta dos monxes , casulas de seda e liño , albas e dalmáticas , estolas e mantos , navetas e cíngulos , unha fita de prata e libros eclesiásticos da Orde , Antifionario , de Oracións, Místico , Canónico, Manual e Salterio con cánticos e himnos. ** En 10.04.1036 recibiu de Velascus Almeniz unha vila que fora de Tanitus Violenciz e na vila que fora de Donno unha quinta parte e a metade doutra quinta. ** En 18.08.1037 , na doazón de Egika ao abade Didacus de Samos , titúlano como Mosteiro " do Beati Antonini martiris et sanctorum Dei martirum Iusti et Pastoris , simulque Facundi et Primitivi , quam baselica fundata esse disnocitur territorio Gallecie , subtus Alpe Monteserio, sub ecclesia Sancti Petri discurrente rivulo Orizon" ( " Mosteiro do Beato Antoiño , mártir e os santos de Deus mártires e tamén Facundo e Primitivo , cuxa basílica coñecido é estar fundada no territorio de Galicia, baixo da igrexa de San Pedro de Seteventos , discorrente o río Probeiro".
11.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE CORVELLE.- Na parroquia de Santa María de Corvelle ( Sárria ). Hai unha referenza a este mosteiro nun diploma outorgado o 20 de abril de 857 polo rei Ordoño I no que cede á igrexa de Oviedo entre outrs " in Sarria monasterium SAnctae Maiae de Corbelio " ( " En Sárria o Mosteiro de Santa María de Corvelle " ) ( España Sagrada, XXXVII,. Cap. 11 ). Francisco Vázquez Saco adicoulle escasas liñas nun libro-programa das festas do San Xoán, A igrexa románica de Santa María perpetúa a memoria dese pouco coñecido mosteiro.
12.- MOSTEIRO DE SAN MATEU DE VILAPEDRE .- Na parroquia de San Miguel de Vilapedre ( Sárria ) no lugar de San Mateu . Até o século XVIII formóu parte da desaparecida parroquia de San Paio de Calleiros que era un anexo de San Miguel de Goián. Foi un mosteiro de tipo familiar. ** A escritura de 17 de maio de 969 conta a fundación deste mosteiro por EXEREDUS e RÓSULA, que llo deron a Samos: " Está este mosteiro no territorio de Galicia , na Costa do Monte do Páramo , discurrente o río da Sárria, na vila que chaman Vilapedre e igrexa de San Mateu". Fixeron a doazón coa condición de seren enterrados na igrexa mosteiral de Samos e de que no día de Santa María fixesen o seu voto, téndoos sempre presentes nas súas oracións. Na escritura xunto cos doantes figuran o abade Novidius , o bispo dumiense Rudesindus , o rei Ranimirus , presbíteros, diáconos , laicos e o prepósito Leovigildus . ** Por escritura de de 3 de marzo de 961, LEODEGUNDIA , " Deo vota ", déralle a Samos os seus bens en Vilapedre e as súas herdades recibidas dos seus pais, agás a vila de Neira que lla dera ao seu curmán Tannito Dominico. ** Desaparecido o mosteiro o seu nome permanecéu na aldea e nunha capela , tamén desaparecida,
*************************************************************************************
MOSTEIROS DA BACÍA DO RÍO BARBADELO
13.- MOSTEIRO DE SANTIAGO DE MORTOLÁIS.- Na parroquia de San Pedro de Froián ( Sárria ). Deste mosteiro gardaron memoria o chamado Foral da Ermida e a Capela de Santiago.
14.- MOSTEIRO DE SAN MIGUEL DE PIÑEIRA . - Na parroquia de San Miguel de Piñeira ( Sárria ), até 1840 formóu parte da Xurisdición e Concello de Samos.** Figuróu normalmente baixo as advocacións de San Mamede, San Xoán e San Miguel , establecido no territorio de Barbadelo, no lugar chamado Piñeira . A casa principal estaba en Piñeira, e as de San Mamede e San Xoán na Chanca e O Couso. ** En 17 de febreiro de 951 na escritura de doazón feita por BALTARIUS figura baixo as advocacións da Virxe María, San Xoán Bautista, San Miguel, San Mamede, Santa Cristiña e Santa Euxea , sinalando así a súa situación " de quen a basílica fundada está na vila que é chamada PIÑEIRA , discurrente o río Barbadelo ( Celeiro ), na provincia de Galicia ". Nese ano estaba gobernado pola abadesa HERMEGOTONA e estaban con ela as monxas FREDENANDA e FROILO. Baltarius fixo cesión de bens nas vilas de Piñeira, A Ermida e Nespereira, e cita como abades anteriores deste mosteiro a ELDIVERTUS, TRITAVUS e FRADIULFUS, o que leva a súa fundación ao século IX. ** O 4 de marzo de 961 ALBURA, GUNTRODE e a súa filla EILEOVA fixeron doazón de todos os seus bens para o mosteiro , pasando Eileova a enclaustrarse na Casa. ** En algunha documentación aparece citado como Mosteiro de San Miguel de Barbadelo.** A igrexa parroquial de San Miguel de Piñeira estivo integrada nas sometidas ao Abade de Samos, como de " nullius Diocese, exenta de sometemento aos bispos de Lugo. Foi parroquia que formóu parte do Priorado de Barbadelo.
15.- MOSTEIRO DE SAN PAIO DE PIÑEIRA.- Na parroquia de San Miguel de Piñeira ( Sárria ) , no lugar de San Paio, que até 1840 formóu parte da Xurisdición e Concello de Samos. Tamén aparece nomeado como Mosteiro de San Paio de Barbadelo. Estaba baixo as advocacións de San Paio, Santa Euxea, Santa Cristiña, Santos Pedro e Paulos, Santo Andrea Apóstolo, San Xoán Apóstolo e Todos Santosm " de quen as reliquias están recónditas no territorio de Galicia, xunto do río Barbadelo", ** Por un documento de 18 de agosto de 1011 consta que foi instituido polos pais de FREDENANDA , baixo do réxime espiritual do abade Novidius de Samos " na honra de Deus Omnipodente, de Santa María Virxe, dos Santos Apóstolos Pedro e Paulos , Santo Andrea Apóstolo, Santa Eufemia Virxe, Santa Euxea Virxe, Santos Xulián e Basilisa e San Paio, mártires de Cristo . Dende que foi constituido permanecéu baixo do réxime e tuición de Samos até que " chegóu ONEGA , que con moitas e doces palabras convencéu a Fredenanda de que lle dese a mesma parte ca as súas irmás e sobriñas ". Con actos de sobertba fixo que OS MONXES E MONXAS , as súas irmás e sobriñas fuxisen do Mosteiro. Fredenanda viviu soa no lugar desero e caéu na pobreza, vivindo días amargos e moitas tribulacións , até que coa axuda do abade Mandinus de Samos poido recuperar o goberno do cenobio. Por esa razón fixo doazón ao Mosteiro de Samos e ao seu neto PAIO SEGEREDIZ de San Paio con todo o a el anexo : a igrexa , libros, ministerios, casas, edificios, terras, pumaregas, viñas e todas as arboriñas , a montes e a fontes, e coas entradas e saídos. Concedeulles o Mosteiro de San Paio e a vila de Piñeira , perto do río Barbadelo ( Celeiro ) , polas súas estremas e lugares antigos , segundo ela as obtivera das súas irmás ERMEGOTONA e GONTRODA . Eran adxuncións do Mosteiro: 1 ).- A vila de San Xacobe que fora dos seus pais. 2 ).- A vila de San Mamede. 3.- Unha vila en Outeiro que fora de Vitiza Sandiniz. 4 ).- A vila de Gudesteo. 5 ).- Outra vila chamada Redondelo que fora de Arias Odoniz e comprada por Fredenanda. 6.- Unha vila no Páramo que fora da irmá Froilo e de Semiro, 7 ).- Outra vila en Lemos, que fora do diácono Arimondo, chamada Tanquián, 8 ).- E vilas na beira do mar, unha chamada Zerare e outra Piperio. A escritura figura asinada por Fredenanda, a raíña Xiloira, o bispo Vimarano , iriense e da sede apostólica, o abade Mandinus, o abade Mandinus ( de Barbadelo ) , a congregación dos monxes de Samos e as testemuñas Veremudus, Didacus e Munio.
16.- MOSTEIRO DE SAN XACOBE DE BARBADELO.- Na parroquia de Santiago de Barbadelo ( Sárria ), que até 1840 pertencéu á Xurisdición e Concello de Samos.
17.- MOSTEIRO DE SAN MARTIÑO DE BARBADELO.- Na parroquia de Santiago de Barbadelo ( Sárria ) que até 1840 pertencéu á Xurisdición e Concello de Samos.
Perto do lugar levan o nome de Ermida e Armida.
18.- MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DE ROSENDE.- ( Ou San Salvador de Nespereira ). Na parroquia de Santa María de Ortoá ( Sárria ).
19.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE ORTOÁ.- Na parroquia de Santa María de Ortoá ( Sárria ), Situado no Val de Barbadelo, no territorio da Costa do Pàramo, na vila de Ortoá. ** O 30 de outubro de 967 o presbítero Sisnando ofrecéu " para a igrexa e o seu sacrosanto altar , para que sirvan de sustentación e vestido dos monxes , ali estantes, para lumieiras dos altares e esmolas dos pobres , as casas por el edificadas, o lagar, cubas e cubetos , tallos, leitos, cadeiras , nasas e todos os demáis utensilios " ao que enadiu a metade dos bens procedentes dos seus pais e avós, de gaño e de permutas, con pumaregas , árbores , terraas a poulo e mansas , cos prados , pasteiros , a montes e a fontes , con entradas e saídos , polos seus antergos termos, agás as casas edificadas na quintá dos seus pais co seu horteiro e a súa aira. Cedéu ademáis para o mosteiro o sino de metal ( campá ), o Libro Gótico, o Manual, o Canónico Novo,o Psalterio Perfeto e no testamento de San Miguel ( de Piñeira ) e o de Oracións, Canónico, Manual e o da Orde , reservando para el a súa porción , de maneira que os posúan mentres el viva , axudando aos sacerdotes , pobres e peregrrino e á súa morte pasen para a igrexa do mosteiro e para os que alí en vida santa perseveren. E concedéu tamén canto na súa vida el poidese gañar e aumentar. A escritura aparece asinada pos Sisnando, o abade Aloitus , posiblemente abade de Ortoá, e as testemuñas Riquila e Manoy.
20.- MOSTEIRO DE SANTO ADRAO DO MONTE DO PÁRAMO.- No Monte de San Marco na parroquia de San Miguel de Biville , que foi da Xurisdición e Concello do mesmo nome, que en 1840 se integróu no Concello de Sárria. Estaba situado no castro que agora ocupa a Capela de San Marco , perto do Faro do Páramo , da Fonte de Santo Adrao , a Fonte das Virtudes e do desaparecido local das Caldas.
21.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA MADALENA DE SÁRRIA. Perto da Capela de Santa María de Barbadelo ). Na parroquia de San Salvador de Sárria-
*************************************************************************************
MOSTEIROS DA BACÍA DO RÍO LOIO
22.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE CASTRO DO REI DE LEMOS.- Na parroquia de Santa María de Castro do Rei de Lemos ( Paradela ).23.- MOSTEIRO DA ERMIDA DE NESPEREIRA.- Na parroquia de Santiago de Nespereira ( Sárria ), no partido da Lobataira. Foi un mosteirolo na órbita dos mosteiros de Piñeira. Estaba no lugar da Hermida ( A Ermida ) e deixóu memoria na Capela da Nosa Señora dos Abeledos ( Virxe dos Remedios ) que estba no curral da Casa de Baixo . Darredor de 1955 o bispo de Lugo autorizóu ao propietario da casa, Antonio Arias López, para que trasladase pola súa conta a capela para a Aira de Baixo. Hai referenzas de que na parte alta da aira, ao facer obras de rebaixo, apareceran restos de enterramentos formados por pedras chantada verticalmente delimitadoras das foxas. O lugar acabóu sendo un foral de Samos.
24.- MOSTEIRO DE SAN XOÁN DO COUSO.- Na parroquia de San Miguel de Piñeira ( Sárria ), na parte do lugar de O Couso pertencente á Xurisdición de Samos, e despóis ao Concello de Samos e en 1840 quedóu agregada a Sárria. ** Aparece citado este mosteirolo como San Xoán no Cómaro e tamén San Xoán de Domne Engomore. Deixóu lembranza na Capela de San Xoán, encravada nunha finca particular, que foi obxecto de roubo que fixo desaparecer as imaxes que había no seu único altar.
25 ..- MOSTEIRO DE SAN PEDRO DE TAÍDE.- No lugar de Taíde, parroquia de Santiago de Barbadelo ( Sárria ), que pertencéu á Xurisdición e Concello de Samos, integrada en 1840 no Concello de Sárria. Foi un mosteirolo medieval dentro da órbita dos mosteiros de San Martiño e San Xacobe de Barbadelo.
26.- MOSTEIRO DE SAN PEDRO DE BARÁN.- Na parroquia de San Pedro de Barán ( Paradela ). Foi unha das chamadas Casas Maiores anexas ao Mosteiro de San Xacobe de Barbadelo.
27.- MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DA PINZA.- Na parroquia de San Salvador da Pinza ( Sárria ), que foi Xurisdción con ese nome e formóu parte do Concello da Pinza e Biville , integrándose a freguesía xunto co Couto de Morgade ( que fora da Encomenda e Concello de San Xoán de Portomarín ) no Concello de Sárria, en 1840.
28.- MOSTEIRO DE SAN MAMEDE DE RÍO LOIO.- Na parroquia de San Salvador da Pinza. Que foi Xurisdición propia e do Concello da Pinza e Biville, até que en 1840 quedóu integrada no Concello de Sárria. Só quedan referenzas toponímicas na Fonte de San Mamede e na Costa de San Mamede, no treito compreendido entre a Ponte do Neo e o Castro de Barán. Foi un dos mosteiros considerados como Casas Maiores dependentes de San Martiño e San Xacobe de Barbadelo.
29.- MOSTEIRO DE SAN PEDRO DE VEIGA.- Na parroquia de Santa María de Ferreiros ( Paradela ) que pertencéu á Xurisdición da Encomenda de San Xoán de Portomarín ( Orde de Malta ) e ao Concello do mesmo nome, até a súa integración no Concello de Paradela en 1840.
Unha finca de perto da aldea leva o nome de Ermida.
30.- MOSTEIRO DE SISMONDE.- Na parroquia de Santiago da Laxe ( Paradela ), no lugar de Sismonde.** En 1 de xaneiro de 1195 Rodericus Nuni cedeulle os dereitos que neste mosteiro tiña a Samos. Por tempo constituiu parroquia e as súas terras quedaron dentro do dominio xurisdicional do arcebispo e o cabido de Santiago , na xurisdsición ou tenza de San Pedro de Portomarín ( Couto de Tras Loio ),
31.- MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DAS CORTES.- Na parroquia de San Salvador das Cortes ( Paradela ). Pertencéu ao Couto de San Pedro de Portomarín ou Couto de Trasloio e ao Concello de San Pedro de Portomarín, até o ano de 1840 no que pasóu a formar parte do Concello de Paradela.
32.-MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE LOIO.- " Nullius diocese ". Na parroquia de Santa María de Loio , que acabóu integrándose na de San Salvador das Cortes no século XIX , e tiña fregueses en Loio e dous no lugar das Cortes. Foi cabeceira da Orde dos Cabaleiros de Santiago da Espada, ** A igrexa de Santa María da Lama ( Láncara ) coas súas adxuncións pertencía a este mosteiro , e a infanta Urraca, titular de Loio , cedeulla a Ero Armentáriz o 24 de outubro de 1102
33.- MOSTEIRO DE SANTA CRUZ DE LOIO.- Foi convento de franciscáns, na parroquia de San Salvador das Cortes ( Paradela )
34.- MOSTEIRO DE SAN XOÁN DE LOIO.- Na parroquia de San Xoán de Loio ( Paradela ), que formóu parte da Xurisdición e Couto de San Pedro de Portomarín, ou de Tras Loio, do arcebispado de Santiago, e despóis do Concello de San Pedro de Portomaría, até que no ano 1840 pasóu a se integrar no Concello de Paradela. Unha boa parte das terras desta freguesía quedaron baixo das augas do encoro de Belesar.
**************************************************************************************
MOSTEIROS DA BACÍA DO RÍO NEIRA
35.- MOSTEIRO DE SAN VICENZO DE CARRACEDO.- Na parroquia de San Vicenzo de Carracedo ( Láncara ), da Xurisdición de Samos e que en 1840 se integróu no Concello de Láncara.
36.- MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DE BANDE.- Na parroquia de San Pedro de Bande ( Láncara ). Mosteiro medieval da ribeira do río da Neira. ** Nun inventario feiro entre 980 e 982 aparecen relacionados como bens propios: 1) A Senra de riba do Mosteiro., 2 ) A Senra de Don Osici. 3 ) Outra senra na ribeira da Neira cos seus marcos xunto ao río , " polo Marco de Espiñeiro até o medio do solo do río , e do outro lado vai até a Pena da Lamela de baixo de Carballedo , e polas Pedras coas súas bouzas , até o carral que vai de Carballedo para Santa María e vai pola " carreira antiga " até a Casa de Adaulfo e testa coas súas bouzas no Fontao ". 4 ) Da Veiga do Fontao, a terra do medio , dúas quintas partes. 5 ) Unha senra riba de Carballedo , na Valiña, coas súas devesas " e remata en Don Osici , de da outra parte polos marcos contra Castelo e polas Penas de Castelo ao Marco de Teixilli , pola Leira de Atila pola Carballeira da Verea , polo pumar de Meo Tellio , polos marcos, e de pena en pena até as Penas da Pedra á Verea de Liñares e pola verea até o Mosteiro . 6 ) Outra leira delimitada pola Carreira de Carballedo e por riba de Teixilli. 7 ) E outra leira riba de Teixilli e vai pola verea que vai polo Piñeiro até o río de Longueiras . 8 ) E outra leira por riba e por baixo da carreira. 9 ) E outra terra na Ponte , de tres cartarios de centeo en semeadura, co seu liñar e o seu penedo e polo arroxo que entra no río en Murouzo coa súa pesqueira , e polos termos de Carballedo. 10 ) E outra senra en Lavandeira que vai pola ñlaxe do arroxo que baixa de Bande e vaia cara enriba polos Marcos cara a Pedra , con semeadura de cinco moios , coa súa chave que fere na Verea de Toxitelos, 11 ) Outra seara no Pedroso que foi de Elduario Menéndiz , de catro moios de semeadura , e estrema co Monte das Mámoas . 12 ) Outra senra en Murozo , pola Carreira que vai de San Miguel para Bande, polos outeiros un tras outro , e vai até o Marco da Leira de Ganas e pola outra parte pola verea , de un moio en semeadura. 13 ) E dende o valado até Bande das terzas de Santalla, Moscán e o Reconco, na do Reconco dúas quintas partes son do Mosteiro. 14 ) Un pedazo de dous moios de semeadura en Lama de Sancha e en Gomil , polos seus marcos e coas súas bouzas até o valado e da outra parte polo termo de San Paio e a senra de Liñar Méndiz , dende o Porto Vedro en dereitura ao arroxo que ven do Souto, a veiga íntegra, e dende o arroxo até o Marco de Quintiá , agás dous leiros que están xunto á Ponte que son de San Breixo , toda a outra parte é de San Salvador. 15 ) A vila de Pousada : da vila de Meo Telli e Amenia a metade é de San Salvador , tanto na vila como no Monte de Casáis , coas pesqueiras e muiños . E da outra parte deu Ansemiro a San Miguel a metade, e concambiaron con Luzo Garsie a herdade e recibiu Fortes a vila de Palmir e para San Salbvador a outra cuarta parte . 16 ) Unha vila en Vilameá. 17 ) A vila de Cas de Padres. 18 ) Unha vila en Riba Mala coas súas dereituras e con San Breixo e coa dona Onega , a sétima parte para o Mosteiro , e dlo Monte de Nabalello até Gusante a terza parte íntegra, e da outra terza a oitava parte , e dende O Couso pola "carreira antiga até o Porto de Liñar Méndiz a metade , e da outra media a cuarta parte da Vila de Río Malo que foi de Riquila e do seu irmán Froila e do seu fillo Paio e vendéronlla a Lucitus Lucidiz por sous cabalos con freos e selas e dous escudos,. 19 ) Na vila de Neira dunha terza dúas quintas partes, tanto na vila como no m onte. 20 ) E na Veiga e nas pesqueiras, na Fonte , unha pumarega e riba da carreira un pedazo de terra de un moio en semeadura . 21 ) E en Eñlariz a metade dun muiño e o dereito de moer a gra do Mosteiro. 22 ) E na vila de Palmir seis cartarios dela e a metade da gra en cada un ano. 23 ) E un pedazo de terra en Covelles na cimeira da Veiga. 24 ) E na vila de Escoureda , entrea Tórdea e a Neira, e o ribeiro contra a igrexa e dende a Casa de Aias Armentáriz até a casa de don Vilolencio , unha sesiga muiñeira e a Devesa da Bouza de Maninus íntegra, 25 ) E no outro Monte de Acevedo tres quintas partes até a ribeira da Tórdea. 26. ) A vila da Gándara que foi Vacariza, íntegra , e caeron os homes en inxenuidade e devolveron a vila ao Mosteiro. 27 ) E en Tigunte a vila que deu o Conde ao seu servicial de cociña chamado Traserigo e é do dereito do Mosteiro. 28 ) E en Reboredo unha vila por metade con Bande. 29 ) E outra vila en Viñoá , a metade co seu dereito. 30 ) E en Foxo un pedazo coas súas bouzas. 31 ) En Paraxás a terza parte do Liñar. 32 ) En Amesina un pedazo de terra coa súa pumarega , 33 ) As vilas co dereito da metade do Liñar do Porto de Liñar Mendiz " onde o arroxo entra no río , e no ribeiro dende Liñar Méndiz até o termo de Carballedo , a metade é íntegra para San Salvador"-
37.- MOSTEIRO DE SAN PAIO DE NEIRA.- No Concello de Láncara. Na documentación medieval aparece " situado na provincia de Galicia , perto do Mosteiro de San Salvador de Bande, entre a Tórdea e a Neira " . Foron posuedores deste mosteeiro Gemondo e Vistiverga, pais de Odrozia. Á morte desta pasóu a mans da súa filla Leodegundia , " Deo Vota" , que o tivo por máis de sesenta anos , encartándolla Tannitus Violenz do 2 de novembro de 1057 quen a traspasóu a outra Leodegundia , con todos os bens anexos ao mosteiro, agás os homes que foran inxenuos da antecesora Leodegundia. Entre os bens había muiños e pesqueiras. Na escritura hai referenza a monxes, frades e monxas , polo que é de supoñer que fose un cenobio dúplice.
38.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE NEIRA.- Na parroquia de Santa María de Neira de Cabaleiros ( Láncara ). Coñecido orixinariamente como Mosteiro ou Casa de " Domni Eiloni" ). Foi posiblemente fundado e dotado por Eilo. Foi adicado a Santa María, San Salvador, Santo Estevo, San Pedro , San Paulo, San Martiño e San Sebastiàn ", con basílica " fundada no territorio de Galicia , na vila que chaman de Neira , na ribeira dese río , e coñecida como Casa de " Domni Eiloni" . ** O 9 de xaneiro de 1040 o presbítero Iustus concedeulle a vila de Neira, que a tiña de Suarius Suariz e súa muller Goncina , con todo a ela propio e bois, a herdade de Reboredo e a vila que tiña de Moscán cos seus bois , e ademáis unha égoa , dous bois, dúas vacas , a venza de vinte cabras e vacas. Como se refire a que fai doazón faina " para que os posúan os frades e monxas que ali habitadores perseveren na vida santa " é de supoñer que Santa María de Neira fose un mosteiro dúplice.
39.- MOSTEIRO DE SAA DO PÁRAMO.- Na parroquia de Santiago de Sáa do Páramo, da Xurisdición da Encomenda de San Xoán de Portomarín ( Orde de Malta ). A este mosteiro parece referirse tamén a parroquia e lugar de Vilar Mosteiro ( Santa Eufemia ).
40 .-.MOSTEIRO DE CEDRÓN.- Na parroquia de Santiago de Cedrón ( Láncara )
41.- MOSTEIRO DE SAA DA ARMEÁ .- Na parroquia de Souto de Ferradal ( Láncara ).
........................................................................................................................................................................
MOSTEIROS DAS BACÍAS DO MAO E O CABE.-
42.- MOSTEIRO DE SANTIAGO DE TOLDAOS.- Na parroquia de Santiago de Toldaos ( O Incio )
43.-MOSTEIRO DE SAN SALVADOR DO INCIO.- Na parroquia de San Fiz do Hospital do Incio.
44.- MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DO MAO.- Na parroquia de Santa María do Mao ( O Incio )
45.- MOSTEIRO DE CHELO.- No Val do Mao ( O Incio )
46..- MOSTEIRO DE PIORNEDO .- Radicado nun paraxe que leva o nome de " Mosteiro " perto de Piornedo , parroquia de San Salvador do Mao ( O Incio ). Á man esquerda da estrada de Samos a Lóuzara, e no paraxe das Seixas hai dez parcelas que responden ao nome de " Mosteiro", que forman un conxunto de 104.045 m/2. Evidentemente ese topónimo fai referenza a un cenobio medieval desaparecido, sen que se poida concretar a cal dos documentados nesa freguesía non podemos remitir entre os que aparecen no Tumbo de Samos. Por razón de estaren eses terreos perto da aldea o Piornedo, a efectos identificativos dámoslle ese nome, mentres unha mellor documentación non apareza, E como non temos razón da posible existenza dunha capela no lugar que nos permita entendela como suecesoa do " Mosteiro", seguiremos na percura dunha ampliación de datos.
47 .- MOSTEIRO DE MOSTEIRÓ DE GÓO.- No lugar de Mosteiró, beira do río Mao, na parroquia de Santa María de Góo.
.....................................................................................................................................................................
MOSTEIRO NA BACÍA DO LÓUZARA
48.- MOSTEIRO DE SAN CRISTOVO DE LÓUZARA.- Na parroquia de San Cristovo de Lóuzara ( Samos ). Foi Mosteiro vencellado a Samos dende a restauración da vida monacal, propiciada polos reis medieváis que o incluiron nas diferentes confirmacións do patrimonio samonense.
49.- MOSTEIRO DE SAN XOÁN DE LÓUZARA.- Na parroquia de San Xoán de Lóuzara
........................................................
Debido á extensión territorial destas parroquias históricas , ás distancias entre lugares e dificultade dos desprazamentos polo montuoso do espazo, houbo na idade media varias pequenas freguesías, todas elas suxeitas aos mosteiros louzariños, e polo tanto a Samos, que deixaron memoria en varias capelas, que aínda perviven- Foron parroquias, hai séculos desaparecias: San Vicenzo de Parada, Santo Isidoro , Santa Mariña de Lavaegos. En 1890 foron creadas dúas parroquias : Santo André de Gundriz e San Xosé de Santalla de Lóuzara, segregadas das dúas históricas que , cando se suprimiron os dous mosteiros , formaron o Priorado de Lóuzara, dependente de San Xulián de Samos, con Casa en Campos, en punto equidistante das igerxas de San Cristovo e San Xoán.
...................................................................................................................................................................
MOSTEIRO NA BACÍA DO MIÑO
49 - MOSTEIRO DE SAN FACUNDO DE RIBAS DE MIÑO .- Na parroquia de San Facundo de Ribas de Miño ( Paradela ), que formóu parte da Xurisdición de Castro de Rei de Lemos, dependente do Mosteiro de Monte de Ramo, integrada despóis no Concello de San Pedro de Portomarín , e dende 1840 forma parte do Concello de Paradela.
..................................................................................................................................................................
Comentarios
Publicar un comentario